سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:: هامون و تفتان

تاریخ طبری و دستگاه اموى آغازگر تحریف قیام عاشورا

مرصـاد دیدگاه

دکتر رجبی دوانی

محرم (7)

دکتر رجبی دوانی، معاون پژوهش دانشکده علوم اجتماعی امام حسین(ع) گفت: نویسنده تاریخ طبری عنایتی به ائمه اطهار (علیهم‌السلام) نداشته و تلاش کرده از عظمت حماسه حضرت اباعبدالله علیه‌السلام بکاهد.

معاون پژوهش دانشکده علوم اجتماعی امام حسین(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا»، در خصوص تحریفات وارد شده به واقعه عاشورا، اظهار داشت: تحریفات در ارتباط با قیام همیشه جاوید حضرت امام حسین علیه‌السلام توسط دشمنان آن حضرت و دوستان نادان در طول تاریخ صورت گرفته است.

*حکومت بنی‎امیه سرآغاز تحریفات عاشورا است
وی گفت: دستگاه‌ جبار اموی تحریفات عاشورا را از زمان قیام حضرت، با استفاده از ابزارها و رسانه‌های آن زمان توسط خطبا، حاکمان وقت، ائمه جمعه و جماعت مطرح می‌شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه‌ السلام تصریح کرد: دستگاه اموی سعی داشت قیام امام حسین علیه السلام را به ایستادن در برابر خلیفه واجب ‌الاطاعه و مشروع تنزل دهد تا حرکت آن حضرت را خروج، طغیان و بغی که در اصطلاح فقهی حکم آن سرکوبی و مرگ است، تلقی کنند؛ اینکه در برخی اقوال، کاروان اسرای اهل بیت علیهم السلام را خارجی خطاب می‌کردند به معنای بیگانه نبود بلکه مقصودشان این بود که آنها ـ‌ خاندان اهل‌بیت ـ در برابر حکومت حق و مشروع خروج کرده‌اند.

*مرفهان کوفه به خواست ابن‎زیاد مردم را از اطراف مسلم متفرق کردند

وی در ادامه افزود: این تحریف به گونه‌ای بود که وقتی مسلم‌بن عقیل در کوفه قیام کرد، اشراف کوفه به خواست عبیدالله‎بن زیاد برای متفرق کردن مردم از اطراف مسلم، جلو آمدند؛ چرا که مسلم از حکومت و خلیفه اطاعت نکرد و چنین کاری از دست دادن موقعیت و هلاکت جان،‌ اموال و نوامیس‌شان را به دنبال دارد لذا ایستادن همراه با مسلم در کنار امام حسین علیه‌ السلام را مساوی با هلاکت برای آنها قلمداد کردند.
رجبی دوانی یادآور شد: عبیدالله‎بن زیاد بعد از دستگیری جناب مسلم علیه‌ السلام در مقابل جمع اشراف و بزرگان کوفه به ایشان گفت: «تو آمدی و میان مسلمانان تفرقه‌ افکندی، جمع آنها را به هم زده و مردم را به جان هم انداختی»؛ یعنی در واقع این حرکت را برهم زدن وحدت مسلمانانی می‌دانست که بر خلیفه‌ای اجماع و بیعت کرده‌اند که این تحریف توسط دوستداران بنی‎امیه و دشمنان اهل بیت سلام ‌الله علیه به نوعی در طول تاریخ ادامه یافته است.
وی ابراز داشت: از آنجا که فساد و تباهی یزید بسیار زیاد بود و نمی‌شد آن را نادیده گرفت، بعد از سرنگونی بنی‌امیه و روی کار آمدن بنی‌عباس برخی از هواخواهان بنی‌امیه در حقیقت اهداف و آرمان‌های امام تشکیک کرده؛ آنها معتقد بودند اگرچه یزید فردی فاسق بود و موقعیت خرابی داشت اما ایستادن امام حسین علیه ‌السلام در برابر او، انداختن خود به «تهلکه» بود.

*برخی از علمای اهل سنت به‎دنبال حذف عظمت حماسه حسین‎بن علی(ع) بودند
معاون پژوهش دانشکده علوم اجتماعی امام حسین علیه‌السلام با بیان آیه‌ای از قرآن کریم که می‌فرماید: «وَلاَتُلْقُواْ بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ» خودتان را به دست خود به هلاکت نیندازید، خاطرنشان کرد: طبق اعتقاد بسیاری از فرق اهل تسنن اگر خلیفه و پیشوای مسلمانان به اعمال خلاف شرعی دست زند در صورتی که مفسده‌ای را در پی نداشته باشد باید در مقابل او ایستاد؛ اما اگر ایستادن در برابر اعمال خلاف شرع خلیفه و حاکم، مفسده‌ای داشت به این معنا که دردسر و مشکلات بعدی را به وجود آورد و به وحدت جامعه صدمه زند، مجاز به انجام این کار نیست.
وی اظهار داشت: برخی از فرق اهل سنت بر این مبنا، قیام امام حسین علیه ‌السلام را این‎گونه تحلیل می‌کنند که درست است امام(ع) متوجه اعمال خلاف شرع یزید شده بود؛ اما به خاطر اینکه این امر مفسده‌ای به دنبال داشت ایشان نباید در مقابل حکومت یزید ایستادگی کند؛ چرا که ایستادن ایشان به نوعی به وحدت جامعه اسلامی لطمه زده و استدلال آن دسته از کسانی که آرمان‌های امام حسین علیه‌ السلام را تحریف می‌کنند این است که ایستادگی حسین‎بن علی علیه ‌السلام در برابر یزید نتیجه‌ای جز کشته شدن را در بر نداشت.
رجبی دوانی با اشاره به بعضی از مخالفان اهل بیت علیهم ‌السلام افزود: کسانی که عنایتی به ائمه اطهار علیهم ‌السلام ندارند، تلاش کردند از عظمت و بزرگی حماسه حضرت اباعبدالله علیه ‌السلام و قیام ایشان بکاهند؛ به عنوان مثال در تاریخ طبری آمده است: «چون حضرت عباس علیه‌ السلام متاهل و دارای فرزندانی بود ابتدا برادران مجرد خود را به میدان فرستاد تا بعد از کشته شدنشان ارث آنها به حضرت عباس برسد و بعد از ایشان همه اموال و دارایی برادران به فرزندان حضرت عباس برسد»؛ یعنی آن عظمت، ایثار و از خودگذشتگی حضرت عباس را طوری کوچک جلوه می‌دهند که ایشان در اوضاع بحرانی جنگ به دنبال تصاحب اموال برادرانش برای فرزندان خویش است.
وی در ادامه به بیان نمونه‌ دیگری از تحریف واقعه عاشورا پرداخت و گفت: در تاریخ طبری و برخی از منابع دیگر آمده: «وقتی امام حسین علیه‌ السلام در کربلا متوقف شد، می‌گویند حضرت پیشنهاد کرد که به او اجازه دهند یا به مدینه برگردد یا به طرف یکی از مرزها برود» که منظورشان این است که امام(ع) نمی‌خواهد خطری برای حکومت داشته باشد، « یا اینکه امام(ع) می‌خواست به شام رفته و دست در دست یزید بگذارد» که این سؤال مطرح می‌شود که آیا شخصی که باعظمت می‌فرماید: «هیهات من‌ الذلة» خواستار پذیرش چنین ذلتی است؟
رجبی ‌دوانی اظهار داشت: این امر نشان از تحریفاتی دارد که برای کم کردن ارزش قیام امام حسین علیه‌ السلام، حماسه بی‌نظیر و پرشکوه ایشان توسط مخالفان اهل بیت علیهم ‌السلام ایجاد شده است.

*قیام عاشورا احیای دین از طریق امر به معروف و نهی از منکر بود
معاون پژوهش دانشکده علوم اجتماعی امام حسین(ع) اضافه ‌کرد: تحریف توسط دوستان نادان به دو شکل صورت گرفته است؛ برخی از دوستان نادان فکر می‌کردند که اباعبدالله(ع) قیام کرد تا با شهادت دردناک خود برای شیعه حزن و اندوهی به بار آورد تا با گریستن بر مظلومیت شهادت آن حضرت باعث بخشش گناهان آنها شود و به استناد این کلام که حضرت می‌فرمایند «انا قتیل ‌العبرات»، «من کشته اشک‌ها هستم» تصور می‌کنند که اصلا حضرت برای اشک ریختن شیعیان به شهادت رسیده است.
وی در خصوص فلسفه و هدف اصلی حضرت امام حسین علیه ‌السلام از قیام عاشورا تصریح کرد: حسین‎بن‌ علی سلام‌ الله علیه برای احیای دین از طریق امر به معروف، نهی از منکر، از میان بردن پلیدی‌ها و انحطاط جوامع اسلامی در هر زمان و مکان قیام کردند؛ لذا هدف و فلسفه قیام امام حسین علیه‌ السلام با نادانی به فراموشی سپرده شد که تنها جنبه احساسی قیام امام حسین(ع) مبدأ کار آنها قرار گرفته شد.

*جاودانگی قیام امام حسین(ع) فلسفه گریستن بر ایشان است
رجبی دوانی تاکید کرد: امام حسین علیه ‌السلام به دنبال از بین بردن بزرگترین منکر یعنی حاکمیت فاسد و غاصب یزیدی و برقراری بزرگترین معروف یعنی حاکمیت حق بود که در خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم ‌السلام تجلی داشت.
وی گفت: دوستان نادان این‎گونه تصور می‌کنند که اگر انسان هرکار خلاف شرع و معصیتی را مرتکب شد اما به محض ریختن یک قطره اشک بر مظلومیت اباعبدالله ‌الحسین(ع) همه گناهان او بخشیده خواهد شد در حالی که فلسفه گریستن بر امام حسین سلام الله ‌علیه آن است که این قیام و نهضت تا ابد زنده و جاوید بماند و در مواقع مشابه الهام‌بخش مردمی باشد که دچار حاکمیت‌های غاصب و ظالم شده‌اند.
معاون پژوهش دانشکده علوم اجتماعی امام حسین علیه ‌السلام در ادامه به بیان دسته دوم از تحریفات عاشورا پرداخت و ابراز داشت: دوستان نادان در نقل حوادث و وقایع عاشورا نیز دست به تحریف زده‌اند؛ مانند غلو در تعداد نفرات دشمن، غلو در قدرت بدنی شهیدان کربلا و تعداد دشمنانی که به دست آنها به هلاکت رسیده‌اند و همچنین داستان‌های جعلی، افسانه‌های بی‌پایه و اساسی که برای نشان دادن قدرت ماورایی امام حسین علیه ‌السلام و یارانش توسط این گروه ساخته شده است.
وی افزود: اقدام این گروه باعث شد تا حقایق واقعه عاشورا با پوششی از نقل‌های غیرواقعی در برخی مواقع تحت‌الشعاع قرار بگیرد یا نقل‌های جعلی دیگری را نیز در چگونگی به شهادت رسیدن برخی از شهدا آورده‌اند که هدف آنها ایجاد سوز، گداز و گریاندن مخاطب بوده است که هیچ مبنایی ندارند.


کلمات کلیدی: شیعه، سنی، اهل بیت، معاویه، محرم، امام حسین، عاشورا، یزید، بنی امیه، تحریف، تاریخ طبری، ناصبی

?بازدید امروز: (60) ، بازدید دیروز: (58) ، کل بازدیدها: (1171707)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ