سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:: هامون و تفتان

نه همسر!!

مرصـاد دیدگاه

ازدواج و پیوند زناشویى در بین تمام اقوام و ملل دنیا تابع قوانین وشرایط خاصّى است که بر اساس آن زندگى اجتماعى شکل مى‌گیرد. اسلام در موضوع ازدواج قوانین مخصوص به خودش را دارد که مسلمانان با پیروى از آن قوانین نظام زندگى خویش را شکل مى‌دهند. یکى از آن قوانین محدودیّت مردان در داشتن تعداد همسر است که بیش از چهار همسر را جایز نمى‌داند.
ولى متأسّفانه در لابلاى کتب حدیثى و فقهى اهل سنّت روایات و فتواهایى دیده مى‌شود که تعجّب و سؤال را در ذهن خواننده ایجاد مى‌کند.
فخر الدین زیلعى حنفى فتوایى را با استفاده و استناد به آیه اى از قرآن کریم از قاسم بن إبراهیم نقل مى‌کند که بر اساس آن هر مردى مى‌تواند تعداد نهُ همسر در آن واحد داشته باشد.
ادامه مطلب...

کلمات کلیدی: وهابی، شیعه، سنی، ازدواج، فتوا، قرآن

عذرى به پیشگاه پیامبر(ص) از عملکرد نیاکان

مرصـاد دیدگاه

این پژوهشگر «ترس از تردید در قداست کتب حدیث» را شکست
یک پژوهشگر اسلامى مشهور دو کتاب معروف حدیث به نام صحیحین "بخارى و مسلم" را حاوى 653 حدیث نامطمئن و عارى از الزام دانست. وى که معتقد است طلسم ترس از تردید در قداست و صحت مهمترین کتب نزد اکثریت مسلمانان جهان پس از قرآن مجید را شکسته است مى گوید: "پیروى از چنین احادیثى براى هیچ مسلمانى الزام آور نیست".
این پژوهشگر مصرى شخص گمنامى نیست. او جمال البنا برادر کوچکتر حسن البنا بنیانگذار جماعت اخوان المسلمین و فرزند عبدالرحمن البنا محقق احادیث نبوى است، 84 سال دارد و از صاحبنظران مطرح در اندیشه‌هاى اسلامى معاصر است.
جمال البنا مى گوید: "من احادیث نامطمئن و غیر الزام آور را حذف کردم. اما با یک حدیث چنین نکردم و آن حدیث جواز شیر دهى به مرد بزرگسال است". گفتنى است با استناد به این حدیث رئیس سابق دانشکده‌ى حدیث در دانشگاه الأزهر فتوایى را صادر کرد که موجب بحث و جدل فراوان در محافل فرهنگى و مذهبى شد. بر اساس فتواى او " یک همکار زن براى محرم شدن با همکار مرد خود در محیط کارى که جز آن دو ممکن است کسى دیگر حضور نیابد، مجاز است به همکار مردش شیر دهد".
پژوهشگر مصرى به "العربیه.نت" گفت: حذف نکردن این حدیث به این دلیل نبوده است که من آن را صحیح بدانم. این مورد از دست من در رفته است. زیرا من اساساً "صحیح بخارى" را ملاک قرار دادم، چون هر چه در آن آمده ، در "صحیح مسلم" نیز ذکر شده است. حال آنکه حدیث مذکور فقط در صحیح مسلم آمده است. از نظر من نیز از جمله احادیثى است که "بعید بودنش" ارجح است.
کتاب " تجرید البخارى و مسلم من الاحادیث التى لا تُلزم" (جدا سازى احادیث غیر الزام آور از "بخارى و مسلم") که از سوى جمال البنا در 342 صفحه در قطع بزرگ چاپ و منتشر شده است، از نظر نویسنده اش، "آرزویى بزرگ بود که خیلى ها از آن سخن بمیان آوردند، ولى تا به امروز کسى به آن جامه ى عمل نپوشانده بود". وى مى گوید: "رویگردانى از پاکسازى احادیث بویژه در مورد صحیحین ناشى از ترس افراد بوده است، نه عجز آنان. لذا بر خود لازم دیدم که این کار را بکنم."
جمال البنا این کتاب را به رسول اکرم (ص) اهداء کرده واین تقدیم را به مثابه‌ى "عذرى به پیشگاه پیامبر از آنچه که نیاکان ما در حق ایشان و احادیث مبارکه ى حضرتشان مرتکب شده اند"، دانسته است. چرا که "آنان احادیثى را صحیح پنداشته اند که به مقام پیامبر لطمه وارد مى کند، یا بارگاه ربوبیت را خدشه دار مى سازد، یا از شأن ایمان اسلامى، قرآن مجید و جامعه ى مسلمان مى کاهد.
وى گفت: "بحث من ایراد گیرى از پیروى مسلمین از سنت نبوى نیست. زیرا این پیروى راه و روش ما مسلمانان است. اساساً پیروى از احادیث، یک پیروى رفتارى است نه گفتارى. من به هیچ حدیثى که انتساب آن به رسول اکرم (ص) ثابت شده باشد، ایرادى نگرفته و نمى گیرم. شرط من این است که حدیث، عطر پیامبرى داشته باشد و با قرآن سازگارى نشان دهد. اما صد هزار حدیث هست که چنین خواصى ندارند، بلکه به نظر مى آید که بر اثر عوامل مذهبى، سیاسى و اجتماعى زیادى به وجود آمده اند".
ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

نماز به سنت ابوحنیفه

مرصـاد دیدگاه

گویند در آن مجلسى که علامه حلّى علماى اهل سنت را محکوم کرد و شاه خدابنده [حاکم مغول که نام اصلى‌اش الجایتو بود و قبل از تشیع به مذهب حنفى درآمده بود] به مذهب شیعه تشرّف پیدا کرد، ملاحسن کاشی همراه علامه بود. او مردی ظریف و لطیفه گو بوده به پادشاه گفت: من دو رکعت نماز مطابق مذهب فقهاى اربعه‌ی اهل سنت مى‌خوانم و دو رکعت دیگر هم مطابق مذهب جعفری مى‌خوانم. شما ببینید کدام بهتر و خداپسندانه است؟
پس ملاحسن از شراب وضو ساخت و پوست [دباغى شده] سگ پوشیده و سرگین (فضله) سگ را سجده‌گاه کرد. آنگاه تکبیر گفت و به عوض سوره گفت: «دو برگ سبز» که معنی و ترجمه [آیه‌ى] «مدهامتان» [در سوره الرحمن] است که یک آیه است. پس رکوع و سجده به سرگین (فضله) سگ کرده؛ رکعت دیگر را نیز به این طریق به‌جا آورد. پس تشهد خوانده عوض سلام ضرطه‌اى (باد معده) صادر کرد و گفت این نماز سنیان است.
چون ابوحنیفه و یکى دیگر از فقهاى سنى جایز مى‌دانند که با شراب وضو ساخته شود! و همچنین ابوحنیفه مى‌گوید که پوست سگ به سبب دباغى‌کردن پاک مى‌شود! و جایز می‌داند که به‌جاى حمد و سوره یک آیه قرآن خوانده شود
، اگر چه به ترجمه باشد! و جایز دانسته که بر نجاست سگ سجده کنند و جایز دانسته که به عوض سلام بعد از تشهد ضرطه‌ای (باد صداداری که از مقعد بیرون آید) صادر شود!
ملاحسن کاشى از آن پس با کمال خضوع و خشوع به دستور مذهب شیعه با مستحبات وضو ساخت و نماز گذارد.
سلطان گفت: معلوم است که اولى نماز نیست بلکه نماز موافق عقل و شرع و ادب همین نماز دوم است.

منبع: مردان علم در میدان عمل؛ از سید نعمت الله حسینی،ج1 ص468 و قصص العلماء ص359
برگزفته از: مشهد وبلاگ [با اندکى تنظیم و جابجایى]


کلمات کلیدی:

?بازدید امروز: (19) ، بازدید دیروز: (80) ، کل بازدیدها: (1171989)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ