سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:: هامون و تفتان

تبدیل اقامتگاه مقام معظم رهبری در ایرانشهر به موزه قرآن

مرصـاد دیدگاه

اقامتگاه محل سکونت مقام معظم رهبری در زمان تبعید در ایرانشهر به میمنت سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به موزه قرآن و عترت تبدیل شد.

به گزارش ایرنا، ساختمان محل سکونت مقام عظمای ولایت در ایرانشهر، در سال 1370 توسط «پرویز فاضلی» مالک این بنا به عنوان یادبود از دوران تبعید ایشان به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهدا شد.
رهبر معظم انقلاب که در سال 1356 توسط رژیم پهلوی به ایرانشهر تبعید شده بودند به مدت یک سال در این ساختمان سکونت داشتند.
این ساختمان در زمینی به گستره 431 متر مربع با مصالح بومی، خشت، گل و معماری سنتی در خیابان «ولایت» ایرانشهر ساخته شده‌است.
چهار اتاق این ساختمان با درهای چوبی رو به حیاط باز می‌شود و باغچه پرگل حیاط آن، بر زیبایی این بنای ساده افزوده است.
به گفته فاضلی، اتاق‌ها هریک کاربری جداگانه‌ای داشتند و به ترتیب از اول تا چهارم به عنوان کتابخانه، محل اقامت حجت‌الاسلام "راشد یزدی"، محل اسکان و استراحت مقام معظم رهبری و آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گرفت.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در آیین گشایش موزه قرآن و عترت در بیت رهبری در ایرانشهر که همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، هدف از برپایی این موزه را آشنایی با مفاهیم ارزشمند قرآنی، شیوه زندگی ائمه دینی، تاکید برارزشهای اسلامی و وحدت مسلمانان با محوریت مقام فرزانه رهبری عنوان کرد.
"حسنعلی شهرکی"، زنده نگه داشتن یاد و خاطره حضور رهبر معظم انقلاب در ایرانشهر را از دیگر اهداف استقرار موزه قرآن و عترت در بیت رهبری عنوان کرد.
وی گفت: ساختمان و بیت مقام معظم رهبری در دوران سیاه تبعید به استان، سال 1386 در فهرست آثار ملی ثبت و مرمّت آن توسط سازمان میراث فرهنگی انجام شد.
او بیان کرد: این ساختمان که زمانی پذیرای رهبر معظم انقلاب بوده است، پس از اتمام مرمت و با تغییر کاربری به نخستین موزه قرآن و عترت در جنوب استان تبدیل شد.
وی بر حفظ و نگهداری از این گونه مکانهای تاریخی مرتبط با پیروزی انقلاب و انتقال آن به نسلهای آینده برای روشنگری فعالیتهای انجام شده تأکید کرد.


کلمات کلیدی: ایران، انقلاب، رهبر، ایرانشهر، سیستان و بلوچستان، رهبر انقلاب، تبعید، قرآن وعترت

جمهورى اسلامى هر کارى جهت کمک به ملت مظلوم غزه ممکن باشد ، میکند

مرصـاد دیدگاه

مسئله‏ى غزه که شما مشاهده میکنید، این بخشى از ظاهر قضیه است، باطن قضیه عبارت است از این که دستگاه استکبارِ بى‏اعتقاد به همه‏ى اصول انسانى، مایل است این منطقه‏ى خاورمیانه، این منطقه‏ى حساس را که پر از ثروت و حساسیت گوناگون جغرافیائى و اقتصادى است، در اختیار بگیرد؛ در مشت بگیرد. وسیله‏اش هم اسرائیل غاصب است؛ صهیونیستهاى مسلط بر فلسطین اشغالى. مسئله این است. همه‏ى این حرکاتى که این چند سال در این منطقه انجام گرفته است - از قضایاى لبنان تا قضایاى عراق تا قضایاى فلسطین - با این نگاه قابل تفسیر و قابل فهم است. مسئله این است که این منطقه باید در مشت آمریکا و استکبار - استکبار اعم از آمریکاست. البته مظهر عمده‏اش، شیطان بزرگ، دولت آمریکاست - قرار داشته باشد. استکبار میخواهد این منطقه را در اختیار داشته باشد؛ در مشت داشته باشد. استکبار این منطقه را لازم دارد و عاملش هم اسرائیل است. همه‏ى این داستانها و قضایاى این چند سال با این نگاه، تحلیل میشود. دیدید در جنگ سى و سه روزه، وزیر خارجه‏ى آمریکا گفت: این درد زایمان منطقه‏ى خاورمیانه‏ى جدید است! یعنى از این حادثه یک موجود تازه‏اى متولد خواهد شد که همان خاورمیانه‏اى است که آمریکا دنبالش است. البته این خواب آشفته تعبیرش همانى بود که بر سرشان آمد. شجاعت و بیدارى و فداکارى و ایثار و جهاد جوانان مؤمن در لبنان، تو دهن نه فقط اسرائیل، بلکه تو دهن آمریکا و همه‏ى پشتیبانانشان و دنباله‏روانشان زد. قضیه‏ى غزه هم از همین قبیل است.
اینها میخواهند هیچ عنصر مقاومتى در این منطقه وجود نداشته باشد. اصل عنصر مقاومت را جمهورى اسلامى میدانند. البته این را درست فهمیده‏اند. اینجا مرکز مقاومت است. اینجا جائى است که ما اگر هیچ اقدامى هم نکنیم، هیچ حرفى هم نزنیم، خود وجود جمهورى اسلامى به ملتهاى منطقه الهام میدهد.

ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

سران کشورهاى عربى چه جوابى دارند؟

مرصـاد دیدگاه

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در غزه و قتل‌عام صدها مرد و زن و کودک مظلوم، بار دیگر چهره‌ی خونخوار گرگهای صهیونیست را از پشت پرده‌ی تزویرِ سالهای اخیر بیرون آورد و خطر حضور این کافر حربی را در قلب سرزمینهای اُمت اسلام، به غافلان و مسامحه‌کاران گوشزد کرد. مصیبت این حادثه‌ی هولناک برای هر مسلمان بلکه برای هر انسان با وِجدان و با شرف در هر نقطه‌ی جهان بسی گران و کوبنده است، ولی مصیبت بزرگتر سکوت تشویق‌آمیز برخی دولتهای عربی و مدّعی مسلمانی است. چه مصیبتی از این بالاتر که دولتهای مسلمان که باید در برابر رژیم غاصب و کافر و محارب، از مردم مظلوم غزه حمایت میکردند، رفتاری پیشه کنند که مقامات جنایتکار صهیونیست، گستاخانه آنها را هماهنگ و موافق با این فاجعه‌آفرینیِ بزرگ معرفی کنند؟
سران این کشورها چه جوابی در برابر رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله خواهند داشت؟ چه جوابی به ملتهای خود که یقیناً عزادار این فاجعه‌اند خواهند داد؟ به یقین امروز دل مردم مصر و اردن و سایر کشورهای اسلامی از این کشتار، پس از آن محاصره‌ی طولانی غذائی و داروئی لبالب از خون است
.
ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

این هنوز آغاز کار است

مرصـاد دیدگاه

افق در پیش چشم امت اسلامی امروز از همیشه روشنتر و امید برای رسیدن به هدفهائی که اسلام برای فرد و جامعه‌ی مسلمان ترسیم کرده، از همیشه بیشتر است. اگر امت اسلامی در دو قرن گذشته دچار فروپاشی و هزیمت در برابر تمدن مادی غرب و مکتبهای الحادی از هر دو نوع چپ و راست آن بود، اکنون در قرن پانزدهم هجری این مکاتب سیاسی و اقتصادی غربند که پای در گِل و دچار ضعف و فروپاشی و هزیمت‌اند و اسلام با بیداری مسلمانان و بازیافت هویّت خویش و با مطرح شدن اندیشه‌ی توحیدی و منطق عدالت و معنویّت، دور تازه‌ئی از شکوفائی و عزت خویش را آغاز کرده است.
کسانی که در گذشته‌ئی نه چندان دور آیه‌ی یأس میخواندند و نه تنها اسلام و مسلمین بلکه اساس معنویت و دینداری را در برابر هجوم تمدن غرب، از دست‌رفته می‌پنداشتند، امروز سر بر افراشتن اسلام و تجدید حیات قرآن و اسلام، و متقابلاً ضعف و زوال تدریجی آن مهاجمان را به چشم می‌بینند. و با زبان و دل تصدیق میکنند.
من با اطمینان کامل میگویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‌ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَْرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‌ی این وعده‌ی تخلف‌ناپذیر در اولین و مهمترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوزه‌ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه‌ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد. سر بر آوردن این پدیده‌ی معجز‌آسا، درست در اوج هیاهوی مادیگری و اسلام‌ستیزیِ چپ و راست فکری و سیاسی، و آنگاه مقاومت و استحکام آن در برابر ضربات سیاسی و نظامی و اقتصادی و تبلیغاتی که از همه سو نواخته میشد، در دنیای اسلام امیدی تازه برانگیخت و شوری در دلها پدید آورد. هر چه زمان گذشته، این استحکام ـ به حول و قوه‌ی الهی ـ بیشتر و آن امید ریشه‌دارتر شده است. در طول سه دهه‌ئی که بر این ماجرا میگذرد، خاورمیانه و کشورهای مسلمان آسیا و افریقا، صحنه‌ی این هماوردی پیروزمندانه است. فلسطین و انتفاضه‌ی اسلامی و قیام دولت فلسطینی و مسلمان، لبنان و پیروزی تاریخی حزب‌الله و مقاومت اسلامی بر رژیم مستکبر و خونخوار صهیونیست؛ عراق و تشکیل دولت مسلمان و مردمی بر ویرانه‌های رژیم ملحد و دیکتاتور صدام؛ افغانستان و هزیمت خفتبار اشغالگران کمونیست و رژیم دست‌نشانده‌ی آن؛ شکست و ناکامی همه‌ی طرحهای استکباری امریکا برای سیطره بر خاورمیانه؛ گرفتاری و آشفتگی علاج‌ناپذیر در درون رژیم غاصب صهیونیست؛ فراگیر شدن موج اسلام‌خواهی در بیشتر یا همه‌ی کشورهای منطقه و بویژه در میان جوانان و روشنفکران؛ پیشرفت شگفت‌آور علمی و فناوری در ایران اسلامی به رغم تحریم و محاصره‌ی اقتصادی؛ شکست جنگ‌افروزان در امریکا در عرصه‌ی سیاسی و اقتصادی؛ احساس هویت و تشخص در اقلیتهای مسلمان در بیشتر کشورهای غربی؛ همه و همه نشانه‌های آشکار پیروزی و پیشروی اسلام در هماوردی با دشمنان در این قرن یعنی قرن پانزدهم هجری است.


...
متن کامل پیام ولى امر مسلمین به حجاج بیت الله الحرام را حتماً بخوانید.


کلمات کلیدی:

عید فطر تجسم انسجام حقیقى و قلبى ملت

مرصـاد دیدگاه

امسال فضاى عمومى کشور لبالب بود از ذکر و دعا و تضرع؛ بخصوص در شبهاى قدر و در آن ساعات متبرک، همه‏ى افراد، مخصوصاً جوانها به محافل دعا و توجه و تذکر؛ از قشرهاى مختلف، با انواع سلائق گوناگون اجتماعى و فردى و سیاسى و غیره رونق بخشیدند؛ همه آمدند دستها را به دعا بلند کردند و دلهایشان را با خدا آشنا کردند. خود این توجه و توسل و این توفیقى که انسان پیدا میکند، لطف الهى است؛ خود این توجه پروردگار است که در همین دعاى وداع ماه مبارک رمضان، امام سجاد (علیه‏السّلام) میفرماید: «تشکر من شکرک و أنت ألهمته شکرک»؛ تو بودى که شکرگزارى را به دل شاکران الهام کردى. «و تکافئ من حمدک و انت علّمته حمدک»؛ تو بودى که توفیق دادى، تعلیم دادى که بتواند حمد تو را به‌جا بیاورد. به قول شاعر:

گفت آن اللَّهِ تو لبیک ماست‏
و آن نیاز و درد و سوزت پیک ماست‏

در حقیقت همین که تو یا اللَّه میگویى، همین که انسان با خداى متعال انس پیدا میکند، با خدا حرف میزند، این لطف الهى است و توفیقى است که خدا به انسان داده است. خود این یا اللَّه متضمن اجابت پروردگار است. این لذت معنوى را شما، بخصوص شما جوانها چشیدید؛ این لذت معنوى را با آن دلهاى پاک و نورانى و بى‏آلایش یا کم‏آلایش خودتان چشیدید. این لذت را از دست ندهید، آن را رها نکنید. از ظرفیت نمازهاى پنجگانه، تلاوت قرآن، مساجد، دعاهاى وارد، صحیفه‏ى سجادیه و غیر آن استفاده کنید، براى اینکه این طهارت و نورانیت ادامه پیدا کند. این یک خصوصیت برجسته‏ى روز عید فطر است که این نورانیت ناشى از ماه رمضان را شما با خود حمل میکنید.

خصوصیت دوم هم در همین نماز شما متجلى است. روز عید فطر تجسم و نمایش انسجام حقیقى و قلبى ملت است؛ وحدت ملت، اعتصام دسته جمعى به حبل‏اللَّه، از چیزهائى است که بسیار باارزش است. این را بایستى به عنوان یک درس رمضانى براى خودمان حفظ کنیم که این هم محصول همان معانى معنوى ماه رمضان است. بخصوص که ماه رمضان ما مسلمانها - بخصوص ما ملت ایران به برکت امام بزرگوارمان - شامل روز قدس است که روز قدس یکى از آن جلوه‏هاى حقیقى اتحاد و انسجام دنیاى اسلام است.

از خطبه‌هاى نماز عید فطر ولى امر مسلمین 10/7/1387


گزارشهاى تصویرى از نماز پرشکوه عید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب: 1 2 3 4


کلمات کلیدی:

نور رمضان

مرصـاد دیدگاه

... دوستان سعى کنند در همه‌ى اوقات - بخصوص در ماه رمضان - تلاوت قرآن را از یاد نبرند. قرآن نباید از زندگى‌تان حذف شود. تلاوت قرآن را حتماً داشته باشید؛ هر چه ممکن است. تلاوت قرآن هم با تأمل و تدبر اثر مى‌بخشد. تلاوت عجله‌یى که همین‌طور انسان بخواند و برود و معانى را هم نفهمد یا درست نفهمد، مطلوب از تلاوت قرآن نیست؛ نه این‌که بى‌فایده باشد - بالاخره انسان همین‌که توجه دارد این کلام خداست، نفس این یک تعلق و یک رشته‌ى ارتباطى است و خود همین هم مغتنم است و نباید کسى را از این‌طور قرآن خواندن منع کرد لیکن تلاوت قرآنى که مطلوب و مرغوب و مأمورٌبه است، نیست. تلاوت قرآنى مطلوب است که انسان با تدبر بخواند و کلمات الهى را بفهمد، که به نظر ما مى‌شود فهمید.

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضاى هیأت دولت 17/7/1384


کلمات کلیدی:

هر شب براى آقاى خامنه اى دعا مى‏کنم

مرصـاد دیدگاه

آیت الله سیستانى ـ آیت الله خامنه‌اى

یک کارشناس مسائل عراق گفت: افتخار هر مقام خارجی چه آمریکایی و چه انگلیسی است که دیدار کوتاه چند لحظه‌ای با آیت الله سیستانی داشته باشد، اما هر کدام از مقامات آمریکایی که تا به حال درخواست ملاقات با ایشان کرده‌اند، اجازه ملاقات دریافت نکرده‌اند.
این کارشناس با اشاره به دیدار یکی از دوستان خود با آیت الله سیستانی به سایت بصیرت ـ نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ـ گفت: آیت الله سیستانی در آن دیدار گفتند: سلام من را به برادران برسانید من زمان آقای خمینی هر شب برایشان دعا می‌کردم و اکنون برای آقای خامنه ای هر شب دعا می کنم، شما سلام مرا به همه برادران برسانید.
وی افزود: یکی از ملاقات کنندگان در همین حال به آیت الله سیستانی گفت که آقا شما تشریف نمی‌آورید که حرم حضرت ثامن الحجج را زیارت نمایید ایشان فرمودند: من حرم مولایم علی(ع) که در کنارم است را نمی‌توانم زیارت کنم، من خودم اینجا هستم و دلم در مشهد است.

منبع: روزنامه کیهان


کلمات کلیدی:

<      1   2      
?بازدید امروز: (18) ، بازدید دیروز: (58) ، کل بازدیدها: (1171665)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ