سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:: هامون و تفتان

سیستان و بلوچستان تنگه احد مبارزه با تهاجم فرهنگی

مرصـاد دیدگاه

گزارش از: شیوا سرگزی
خبرنگار فارس در سیستان و بلوچستان

گسترش روز‌افزون ماهواره‌ها، افزایش تولید و توزیع مشروبات الکلی، ایجاد گروه‌های شیطان‌پرستی و فرقه‌های انحرافی، تبلیغ مدگرایی و ... همه نشان از هدفمند بودن حرکت خزنده تهاجم فرهنگی در کشورمان از سوی دشمن دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، تهاجم فرهنگی چون به‌تدریج و با برنامه‌ریزی دقیق طی سالیان طولانی انجام می‌شود، می‌تواند بسیار خطرناک و کارساز باشد، زیرا جامعه‌ای که مورد تهاجم واقع شده کمتر از خود مقاومت نشان می‌دهد و فرهنگ جدید و تازه‌وارد را می‌پذیرد و حتی گاهی این حرکت کند می‌تواند نامحسوس باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتشان هدف تهاجم فرهنگی در کشور را رواج بی‌بندوباری و هرزگی در میان ملت و سلطه غرب در ایران بیان کرده‌اند.
در تهاجم فرهنگی که به‌تدریج انجام می‌شود، سود و نفع آنی و کوتاه‌مدت مورد نظر نیست و بیشتر منافع درازمدت و دائمی مد نظر قرار می گیرد هر چند که می‌تواند نتایج کوتاه‌مدت هم برای آنها داشته باشد.
فرماندار زاهدان در این زمینه به خبرنگار فارس در زاهدان گفت: با توجه به هم‌جواری استان سیستان و بلوچستان با دو کشور بی‌ثبات افغانستان و پاکستان، ورود انواع و اقسام سی‌دی‌های مبتذل، لوازم آرایشی مختلف که نسبت به سایر استان‌ها در این منطقه بیشتر و راحت‌تر در دسترس نسل جوان است و همچنین امکانات دریافت شبکه‌های ماهواره‌ای از جمله مهم‌ترین مصادیق تهاجم فرهنگی در این منطقه به شمار می‌رود
.

حسنعلی نوری افزود: با توجه به اینکه حربه‌های دشمن در به زانو درآوردن انقلاب اسلامی موثر واقع نشده، از دهه 70 که امام راحل اولین هشدارها را در خصوص تهاجم فرهنگی دشمن دادند، از همان سال‌ها سرمایه‌گذاری عظیمی را دشمن برای ایجاد انحراف در مبانی انقلاب و شکاف بین جوانان و آرمان‌های امام راحل انجام دادند.
وی پیرامون گروه‌های رپ و شیطان‌پرست و ... در استان سیستان و بلوچستان افزود: در این منطقه در بحث تهاجم فرهنگی جریان یا گروه سازمان‌یافته یا گسترده‌ای وجود نداشته و گروه‌هایی از جمله رپ و شیطان‌پرست و ... نیز در این منطقه جایگاهی ندارند و بیشتر سرمایه‌گذاری‌های دشمن بر روی انحرافات اخلاقی جوانان از طریق ماهواره‌ها و در بحث ارائه مدهای مختلف در زمینه پوشاک و نحوه سیما و چهره جوانان است.
نوری بیان داشت: جوانان بومی این منطقه به‌خاطر تعصباتی که وجود دارد کمتر به سمت ناهنجاری‌های اجتماعی و انحرافات اخلاقی گرایش داشته و با توجه به دانشگاهی بودن استان بسیاری از انحرفات وارداتی است و عمدتا توسط جوانان و دانشجویان غیر‌بومی انجام وارد می‌شود.
وی افزود: فعال‌تر کردن شورای عمومی در استان که بتواند در حفظ فرهنگ بومی منطقه موثر واقع شود و ایجاد تعلق نسبت به ارزش‌های قومی و بومی استان در قالب برگزاری همایش‌های مختلف، خاصه در محیط‌های دانشگاهی که پایبندی به این سنت‌ها را ترویج دهد، از جمله اقداماتی است که می‌توان برای مقابله با تهاجم فرهنگی به کار برد.
فرماندار زاهدان در زمینه وضعیت فرهنگی دانشگاه‌های استان نیز خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های استان در مقایسه با سایر استان‌ها و دانشگاه‌ها از مقبولیت و مطلوبیت نسبی خوبی برخوردار است، اما برای ما که بومی استان هستیم نیاز است بیشتر از گذشته نسبت به التزام جوانان به ارزش‌های و فرهنگی کار شود و با توجه به وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی باید برنامه‌های فرهنگی در این خوابگاه‌ها بیشتر ارتقا یابد.
وی اظهار داشت: قربانیان اصلی شبیخون فرهنگی دشمن جوانان هستند و بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها برای به انحراف کشیدن جوانان هزینه می‌شود، با توجه به اینکه نوجوانان و جوانان آینده‌سازان هر جامعه‌ای هستند، اگر در این سن نتوانیم این نسل را از خطرات این تهاجم موصون بداریم، حتی در زمان تشکیل خانواده هم با بالا رفتن آمار طلاق، پایین آمدن سن ازدواج و عدم ثبات در کانون خانواده و ... شاهد تبعات منفی آن خواهیم بود.
همچنین مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان نیز در گفتگو با خبرنگار فارس دراین زمینه گفت: تهاجم فرهنگی مانند یک برانداز نرم یا کار نرم‌افزاری، اقدام به تخریب باورها می‌کند.
صفر قربانپور افزود: مهم‌ترین موضوع تهاجم فرهنگی در این استان مانند بسیاری از استان‌های دیگر، تخریب افکار عمومی به‌ویژه نسل جوان، بر روی مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی است به این معنا که برای مقابله با ارزش‌های اسلامی و فرهنگ دینی، استکبار جهانی تلاش می‌کند تا با برنامه‌های دقیق و فنی و استفاده از ابزار مدرن و در عین حال ابزار فراگیر از قبیل استفاده از امواج فضا، رادیو، تلوزیون و اینترنت در خصوص نشر شبهات علیه مبانی دینی و برای تخریب اعتقادات و باورهای اجتماعی با استفاده از ابزار، تصاویر، پوشش‌ها و حتی الگوسازی چهره‌ها در قالب‌های لباس‌های مدرن، رایش چهره و مو، مدل لباس‌های گوناگون و بسیاری از امور مرتبط با مظاهر برنامه‌های اسلامی، جوانان جامعه را به انحراف کشانده و از پیشرفت و ارتقای آنها جلوگیری کند.
وی ادامه داد: یقینا در ارتباط با تخریب باورهای اسلامی به کار گرفتن نشریات، روزنامه‌ها و عمدتا منشورهای فرهنگی، ابزار مناسبی برای استکبار جهانی است بنابراین وظیفه نهاد‌های دینی و فرهنگی استان سیستان و بلوچستان که به‌عنوان یک استان مرزی پاسدار حریم اعتقادات اسلامی است، سنگین‌تر از بسیاری از استان‌های دیگر است.
حجت‌الاسلام قربانپور تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که در کنار ارزش‌های اسلامی هجوم به مسائل امور اجتماعی و خانواده نیز مورد توجه دشمنان اسلام است، مانند استفاده از ابزار افیونی و مواد مخدر و مسائل مرتبط با امور زنان، حرمت‌شکنی پدران و مادران و عموما مسائل مرتبط با تحصیلات و ... است.
وی در زمینه هجمه سرمایه‌گذاری دشمن در زمینه شبیحخون فرهنگی در این منطقه اظهار داشت: برآورد ریالی و حجم هزینه مالی استکبار کار آسانی نیست، چون شاخصه‌های خاص خود را لازم دارد اما به یقین می‌دانیم در همه استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان که استانی مرزی است، استکبار هزینه‌های زیادی را استکبار برای پیاده کردن اهداف خود در تهاجم فرهنگی انجام داده است و قطعا مایوس از هزینه‌های انجام شده نیست اگرچه دیر به نتیجه برسد اما خوشبختانه در بسیاری از موارد به دلیل شرایط بافت مذهبی و سنتی کمتر توانسته است به اهدافش نزدیک شود.
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان ادامه داد: در ارتباط با مسائل اخلاقی مرتبط با فساد افیونی و قاچاق مواد مخدر، دشمن به دلیل شرایط مرزی اقدامات فراوانی انجام داده و مشکل آفرینی‌های بسیاری برای این استان داشته است کما اینکه از لحاظ امنیتی نیز به یقین در پی سرمایه‌گذاری جدی است اما یکپارچگی و یکدلی مسئولان فرهنگی و سیاسی در کنار نیروهای امنیتی و هوشیاری دقیق نیروهای مذهبی باعث خنثی‌سازی بسیاری از نقشه‌ها و توطئه‌های استکباری شده است.
وی در زمینه وضعیت گروه‌های انحرافی همچون شیطان‌پرستان، رپ‌ها و ... افزود: بعضی ارتباطات در خصوص گروه‌های انحرافی در استان رد و شناسایی شده است اما شرایط قومی و بافت سنتی سیستان و بلوچستان مطمئنا خود یک مانع بزرگ برای نفوذ گروه‌های انحرافی است.
قربانپور با اشاره به چگونگی وضعیت فرهنگی دانشگاه‌های استان خاطرنشان کرد: استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های موفق دانشگاهی است و درصد زیادی از جمعیت دانشجویی را در خود داراست که این موضوع خود یک فرصت ارزشمند برای تشریح مبانی اعتقادی و ارزش‌های اخلاقی برای جوانان این منطقه و دانشجویان تحصیل کننده در این استان به شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: به همین دلیل زحمات نیروهای فرهنگی دانشگاه‌ها و ارتباطات برون‌دانشگاهی آنها و تلاش تشکل‌های دانشجویی، موقعیت را برای دانشجویان فراهم کرده که روی مباحث دینی و اعتقادی تامل بیشتری داشته باشند گرچه محیط‌های دانشجویی خالی از آسیب نیست اما در مجموع دارای محیط نسبتا مناسبی هستند و از سلامت برخوردارند.
همچنین معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی انتظامی استان سیستان و بلوچستان پیرامون نقش نیروی انتظامی در مقابله با تهاجم فرهنگی به خبرنگار فارس گفت: یکی از اهداف نیروی انتظامی پیرامون تهاجم فرهنگی، برقراری امنیت اخلاقی و کشف و متلاشی کردن عوامل مخل امنیت اجتماعی و سازمان‌یافته در جامعه، مانند باندهای فحشا، توزیع‌کنندگان اقلام ضد‌فرهنگی، قرص‌های روان‌گردان و تجهیزات ماهواره‌ای و اراذل و اوباش است.
صلاح عسگر‌پور افزود: از جمله این اهداف، برخورد با هرگونه تجهیزات ماهواره‌ای و اقلام ضد‌فرهنگی که به صورت آشکار و یا در حال داد و ستد باشد، برخورد قاطع با افرادی که پوشش‌های شرعی و عرفی جامعه را رعایت نکرده بلکه اقدام به ترویج و مصرف مظاهر و مدهای غرب می‌کنند چه زن و چه مرد، برخورد با رانندگان یا سرنشینان خودروهایی که با ایجاد حرکات خطرناک و رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی باعث راهبندان برای شهروندان می‌شوند و نیز با استفاده از آلودگی صوتی و صداهای ناهنجار نوارهای مبتذل باعث به وجود آمدن جو غیر‌اخلاقی می‌شوند و خودروهای حامل حیوانات خانگی و ممنوعه است.
وی ادامه داد: کنترل رستوران‌ها و تالارها به منظور پیشگیری از استفاده از امور ممنوعه، مشروبات و مواد مخدر مدرن و برگزاری مراسم مختلط زن و مرد و عکسبرداری از آنها و نیز دادن اطلاعیه و کارت‌های ویژه به خانواده عروس و داماد در مراسم جشن برای رعایت آرامش در برنامه همراهی عروس و دامادها، آموزش همگانی از طریق حضور در مدارس و اماکن و ادارات و نیز از طریق مشارکت سایر ادارات موسسات مثل آموزش و پرورش، استانداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان ملی جوانان و ارائه فیلم‌های عبرت‌آمیز به جوانان، راه‌اندازی گشت ویژه بانوان توسط گشت انتظامی که هم‌اکنون این مهم در شهرستان‌های زاهدان، زابل و چابهار اجرایی شده و نیروهای انتظامی درصدد افزایش تعداد این نوع گشتی‌ها هستند.
وی ادامه داد: برخورد با اراذل و اوباش از طریق تذکر و ارشاد و تشدید برخورد در صورت تکرار از سوی آنها البته حضور اراذل و اوباش در استان سیستان و بلوچستان نظر به پاینبدی مردم به اصول و اعتقادات سنتی آنچنان موضوعیتی ندارد و آگاه‌سازی مردم از عدم استقبال از البسه‌ای که به روی آنها عکس‌های ضد‌اخلاقی منقوش شده و استفاده از دستبندهای غیرمعمول که عموما توسط فرقه‌های منحرف و گروه‌های رپ و شیطان‌پرست به آنها به صورت مستقیم یا غیر‌مستقیم القا می‌شود از دیگر اهداف نیروی انتظامی در مقابله با تهاجم فرهنگی است.
عسگرپور خاطر‌نشان کرد: هرگونه اعمال و فعالیت‌های صورت گرفته پیرامون تخریب ارزش‌های انسانی و باورهای دینی و تخریب چهره مثبت الگوها و جایگزینی ضد‌ارزش‌ها و ایجاد الگو‌های جدید از مهم‌ترین مصادیق تهاجم فرهنگی در جامعه است.
وی در زمینه قربانیان تهاجم فرهنگی در جامعه افزود: تمامی افراد جامعه به‌ویژه نوجوانان، جوانان و دانش‌آموزان و دانشجویان که بستر دریافت هرگونه افکار جدید در آنها بیشتر مهیا باشد، بالاخص افراد فاقد بنیه اعتقادی و کسانی‌ که نسبت به برنامه‌های مذهبی، قرآنی و عقیدتی بی‌تفاوت هستند و نیز تمام بیکارانی که بر اثر پر‌ نشدن اوقات فراغت آنها جزء اهداف سهل‌الوصول از سوی دشمن است.
یک مدرس دانشگاه نیز در این زمینه گفت: بحث تهاجم فرهنگی در کشور به‌صورت برنامه‌ریزی شده از طرف کشورهای معاند جمهوری اسلامی به‌عنوان یک سلاح کارآمد برای ضربه زدن به ملت ایران به کار می‌آید که تهاجم فرهنگی در استان‌های مرزی به‌ویژه سیستان و بلوچستان نمود بیشتری پیدا می‌کند چرا که این استان‌ها مدخل ورودی کشور و بهترین گلوه‌گاه برای ورود کالا‌های مستهجن غربی هستند.
حسین موذن بیان داشت: به‌عنوان مثال مرز سیستان و بلوچستان یکی از مرزهایی است که متاسفانه کالاهای مصرفی و مبتذل تولید شده در کشورهای معاند از جمله انواع فیلم‌های مستهجن، عکس‌ها و آلات قمار و حتی مشروبات الکلی از این طریق برای ضربه زدن به نسل جوان وارد کشور ما می‌شود.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ادامه داد: اگر مواد مخدر و سیگار را نیز به این مجموعه اضافه کنیم، هرچند مستقیما به عنوان یک ابزار تهاجم فرهنگی نمی‌توان از آن نام برد اما در راستای به هدف رسیدن منویات شوم تهاجم فرهنگی دشمنان، توزیع و ترویج مواد مخدر و سیگار نیز بسیار موثر است بنابراین مرز این منطقه همواره مورد توجه دشمنان بوده است.
موذن اضافه کرد: ورود انواع لباس‌های خارجی، کتاب‌های غیراخلاقی و ترویج فرهنگ‌ها و گاه گروه‌های شیطانی در بین نسل جوان برای سست کردن عقاید آنان را نیز می‌توان از مظاهر دیگر تهاجم فرهنگی نام برد.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: مبارزه با این تهاجم یک سعی و اهتمام همگانی را می‌طلبد، چه بسا که گاهی عملکرد رسانه‌ها آب به آسیاب دشمن ریختن باشد.
وی افزود: تهاجم فرهنگی چیزی نیست که به‌توان به طور مشخص آن را در خیابان جستجو، دستگیر و روانه زندان کرد، بلکه تهاجم فرهنگی در بستر زمان شکل می‌گیرد و گاهی ممکن است که پس از ده‌ها سال نشانه‌های آن متجلی شود، به این دلیل رسانه‌های استان به سهم خود تلاش فراوان کرده‌اند اما از آنجائیکه این تلاش‌ها همگام و همسو با سایر فعالیت‌های فرهنگی استان نبوده، از تاثیر آن کاسته است.
با توجه به اینکه مهم‌ترین هدف مبارزه فکری و روانی دشمنان نظام، سرمایه‌های اصلی کشور یعنی جوانان است و به انحراف کشاندن جوانان برای آنان دارای اهمیت فراوانی است و خنثی کردن این هدف دشمن، هوشیاری بیشتر مسئولان فرهنگی استان را می‌طلبد تا با فراهم کردن زمینه‌های اجرای برنامه‌های سالم و فرهنگی مناسب، مطلوب و متناسب با نیاز جوانان، اوقات فراغت آنان را به‌صورت سالم پر‌کنند و از گرایش آنها به سمت انحرافات اخلاقی جلوگیری کرده و با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مناسب، جوانان را نسبت به افکار و اهداف دشمنان آگاه سازند
.


کلمات کلیدی: زاهدان، سیستان و بلوچستان، تهاجم، فرهنگ، مواد مخدر، انحراف

?بازدید امروز: (139) ، بازدید دیروز: (149) ، کل بازدیدها: (1172258)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ