سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:: هامون و تفتان

ان88 ـ میرحسین در دام افراطیون

مرصـاد دیدگاه

برخی اخبار و اطلاعات تأیید شده حکایت از آن دارد که میرحسین موسوی علی‌رغم تظاهر به مرزبندی با طیف‌های تندرو جبهه [موسوم به] اصلاحات، در حال نزدیک شدن به برخی از آنها از جمله سازمان مجاهدین است.
درحالی که موسوی پیش از این دقیقاً با هدف مرزبندی شفاف با لایه‌های رادیکال جبهه دوم خرداد ـ که او چند بار گفته آنها را مسئول اصلی عقیم ماندن پروژه اصلاح طلبی دوم خردادی می‌داند ـ تأکید کرده بود که «اصلاح طلب» نیست، در ایام نوروز به عللی قابل تأمل از نزدیک‌شدن با برخی از افراطی‌ترین گروه های دوم خردادی استقبال کرده و علاوه بر برگزاری یک نشست، دیدارهایی میان خود و آنها برای آینده نیز برنامه ریزی کرده است.
از جمله این دیدارها در روزهای نخست سال جدید در دفتر موسوی و با حضور اعضای شورای سیاسی سازمان مجاهدین صورت گرفته است. در این دیدار که محسن آرمین بدون هیچ اشاره‌ای به محتوای جلسه تاریخ آن را دوم فروردین اعلام کرده مسائل مهمی که نشان دهنده فاصله عمیق میان شعارهای موسوی و تعاملات سیاسی پس پرده اوست مطرح شده و نهایتاً اعضای سازمان درباره حمایت از موسوی به عنوان «مطلوب‌ترین کاندیدای حاضر در صحنه» به توافق رسیده‌اند.

گزارشهای دریافتی کیهان نشان می‌دهد اعضای سازمان مجاهدین که پیش از این نقشی اساسی در تخریب موسوی و طراحی توطئه‌های گوناگون علیه وی داشتند، قبل از دیدار موسوی با یکی از کادرهای اصلی حزب مشارکت دیدار کرده‌اند و در آن جلسه پس از بحث و گفت وگوهای بسیار و بیان انتقادات تند و تیز از موسوی نهایتاً به این نتیجه رسیده ‌ند که «اکنون وقت انتقام گرفتن از موسوی نیست» و به ناچار باید از او حمایت کرد. هم اکنون استدلال اصلی درباره لزوم حمایت از موسوی در سازمان مجاهدین بر دو پایه استوار است: 1-ترجیح داشتن استراتژی «حضور» به استراتژی «تحریم» و 2-خط قرمز بودن حمایت از مهدی کروبی برای سازمان چرا که او را «بازی خراب کن بزرگ» می‌دانند. بر این مبنا سازمان مجاهدین که به عنوان افراطی ترین گروه درگیر با آرمان های امام و مبانی انقلاب اسلامی شناخته می شود، تصمیم گرفته است به رغم آنکه خروج خاتمی از صحنه را «خدمت بزرگ موسوی به اصولگرایان» می دانند و ضمنا ـ بر مبنای آنچه در محافل خصوصی خود می گویند ـ هیچ اعتقادی به اینکه موسوی شانس قابل توجهی برای رقابت با احمدی نژاد ندارد پشت سر موسوی تجمع کرده و امکانات خود را صرف تلاش برای پیروزی او بکنند. اعضای شورای سیاسی سازمان بر این اساس در روزهای نخست فروردین ماه به دیدار موسوی رفتند. برخی گزارش ها نشان دهنده آن است که دیدار موسوی با سازمانی ها در فضایی آرام برگزار شده و حاضران خیلی زود به تفاهم رسیده اند. شنیده‌ها حاکی از آن است که موسوی در این دیدار تأکید داشته که خود را دارای نزدیکی فکری با اعضای سازمان می داند و از حمایت آنها استقبال می کند. وی در عین حال از اعضای سازمان مجاهدین خواسته است حمایت خود را از او علنی نکنند. برخی تحلیلگران عقیده دارند نگرانی اصلی موسوی این است که حمایت صریح گروه هایی مانند سازمان مجاهدین و حزب مشارکت از او با توجه به سابقه ای که در تندروی و افراطی گری دارند آسیبی بزرگ برای او به بار خواهد آورد و از جمله مانع از «یارگیری از درون اصولگرایان و نیروهای ارزشی» می‌شود. بر این اساس، این تحلیل کاملاً جدی است که موسوی نه به دلیل وجود اختلافات عمیق بلکه از ترس مخدوش شدن پروژه جذب اصولگرایان خواستار مخفی ماندن توافقات خود با سازمان مجاهدین شده است.
البته با وجود توافق بر سر علنی نشدن حمایت تندروها از میرحسین، اعضای سازمان چندان هم به این توافق پایبند نمانده‌اند. محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین در اظهاراتی که خبرگزاری ها روز جمعه از قول وی منتشر کردند ضمن اشاره به دیدار اعضای سازمان با موسوی از نشست مسئولان شاخه های استانی سازمان در تهران در روز 11 فروردین خبر داده و گفته است که شورای مرکزی سازمان پس از این نشست موضع نهایی آن را در مورد انتخابات به تصویب رسانده است. اگرچه آرمین اشاره ای به اینکه بالاخره این موضع چیست نکرده ولی اطلاعات کیهان نشان دهنده آن است که سازمان مجاهدین موضع خود درباره حمایت از موسوی را نهایی و به رده‌های استانی ابلاغ کرده است.
مجموعه این تحولات و گزارش‌ها که نسبت به صحت آنها اطمینان کامل وجود دارد این سؤال را پیش روی موسوی قرار می‌دهد که چگونه مواضع خود را با دیدگاه‌های اپوزیسیونی و به شدت افراطی گروه‌هایی مانند سازمان مجاهدین هماهنگ کرده و آیا نزدیکی با چنین جماعتی با شعار پیروی کامل از گفتمان امام و انقلاب سازگار است؟

اخبار مرتبط:
ـ حمایت «مشارکت» از میرحسین
ـ فقط عزرائیل می تواند کروبی را از کاندیداتوری حذف کند
ـ انتصاب عضو افراطی دفتر تحکیم به‌عنوان مسئول ستاد دانشجویی موسوی
ـ شانسی برای اجماع اصلاح‌طلبان وجود ندارد
ـ بخشی از اصلاح طلبان حیران و سرگردانند
ـ عضو حزب‌کارگزاران: جذابیت ستاد کروبی برای اصلاح‌طلبان بیشتر از میرحسین است
ـ کروبی: تا آخر در صحنه انتخابات باقی خواهم ماند
ـ کودتای نارنجی در اعتماد ملی


کلمات کلیدی: احمدی نژاد، اصلاح طلب، اصولگرا، انتخابات 88، رئیس جمهور، دوم خرداد، کروبی، میرحسین

?بازدید امروز: (71) ، بازدید دیروز: (149) ، کل بازدیدها: (1173249)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ