سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:: هامون و تفتان

اعتراف برادر سرکرده تروریستهاى بلوچ

مرصـاد دیدگاه

اعترافات عبدالحمید ریگى، برادر جانى معروف وسرکرده تروریستهاى وطن‌فروش بلوچ

عبدالحمید ریگی از اعضای گروهک تروریستی جندالله اعتراف کرد، سرکرده این گروه با ماموران امنیتی آمریکا در ارتباط است.
عبالحمید ریگی، در مصاحبه اختصاصی با شبکه پرس تی‏وی گفت: بعد از درگیریهای سال 1384 پس و مخفی‏شدن در کوههای سفید در منطقه سراوان به داخل خاک پاکستان برگشتیم. در این مدت عبدالمالک از طریق یکی از بلوچهای ساکن آمریکا با مقامات آمریکایی ارتباط گرفت.
عبدالمالک تا پایان سال 1384، دو بار با مقامات آمریکایی در اسلام آباد دیدار کرد. وی این دیدارها را به تنهایی و در اسلام آباد انجام می‌داد و آنها را محرمانه نگاه می‌داشت و تنها پس از انجام آنها به ما توضیحاتی می‌داد.
عبدالمالک پی از بازگشت از اولین ملاقات با آمریکاییها گفت: آنها به طور کامل از سوابق وی و جندالله مطلع بودند و می‌دانستند وی پیش از این در وزیرستان پاکستان و داخل ایران با القاعده ارتباط داشته و در ایران سرپرست این گروه بوده است.
وی در گفتگو با آمریکاییها، آنها را از قطع ارتباط خود با القاعده از سال 1382 آگاه کرد و بنا به درخواست آنان توضیحاتی درباره این موضوع و فعالیتهای فعلی جندالله داد.
در این دیدار و به دنبال تقاضای عبدالمالک برای حمایت مالی آمریکا از جندالله، مأموران امنیتی آمریکایی از وی خواستند دو هفته بعد برای دیداری دیگر به اسلام آباد سفر کند.
در سفر دوم مامورن آمریکایی اطلاعات بیشتری از وی درباره القاعده و فعالیتهای جندالله دریافت می‌کنند و از آنجا که هنوز گروه جندالله چندان شناخته شده نبود و عملیات زیادی در ایران انجام نداده بود، آنها اعتماد چندانی به ریگی نکردند و ملاقاتها بعد از این دو دیدار متوقف شد.
عبدالحمید ریگی در ادامه این مصاحبه افزود، در سال 1385 عبدالمالک مجدداً با واسطه‌گری یکی از بلوچهای ایرانی ساکن ایالت نیوجرسی در آمریکا که به علت ارتباط با رژیم پهلوی در زمان انقلاب ایران در سال 1357 از کشور گریخته بود مجدداً با دولت آمریکا ارتباط گرفت.
وی با این فرد رابط از طریق تلفن ارتباط داشت و موفق شد با کمک او دیدار با مأموران آمریکایی را از سر بگیرد. عبدالماک اطلاعات درباره این دیدارها را که به تنهایی انجام می‌داد تا جای ممکن از اعضای گروه مخفی می‌کرد. با این حال به علت اختلافاتی که در آن زمان با عبدالمالک پیدا کرده بودم، در زمان غیبت وی هنگام تماس فرد رابط اعلام کردم عبدالمالک من را مسئول دیدار بعدی کرده است.
در این دیدار که در اسلام آباد انجام شد، دو زن آمریکایی به همراه یک مترجم افغان آشنا به فارسی در محل سفارت با من گفتگو کردند. در این گفتگو آنها درباره درگیریها و حملات جندالله در خاک ایران، شمار اعضای گروه و امکانات آن و همچنین میزان حمایت مردم محلی از جندالله سؤالاتی کردند. همچنین این دو نفر درباره نیازهای گروه از جمله در زمینه مالی، سلاح و آموزش از من پرسش کردند که در هر دوی موارد به آنها گفتگو کردم. آنها خواستار این بودند که در صورت تأمین پشتیبانی آمریکا جندالله امکان تأمین چه تعداد نیرو دارد؟
آمریکاییها پیش از این در مذاکرات درباره امکانات پشتیبانی از جندالله با عبدالمالک گفتگو کرده بودند. آنان اعلام کرده بودند، می‌توانند علاوه بر پشتیبانی مالی و تسلیحاتی جندالله، پایگاهی در خاک افغانستان در اختیار این گروه قرار دهند و حتی نظامیان خود را مأمور آموزش جنگجویان جندالله کنند.
عبدالحمید ریگی در پایان مصاحبه گفت: برادر وی، عبدالمالک، پس از مراجعت از سفر، مانع از ارتباط مجدد من با مأموران امنیتی آمریکایی شد و خود به تنهایی برای دیدار با آنها به اسلام آباد و پیشاور میرفت.  با این حال عبدالحمید از طریق گفتگوی تلفنی با رابط گروه در آمریکا اطلاعاتی درباره این مذاکرات به دست می‌آورد که حاکی از مذاکره بر سر چگونگی حمایت تسلیحاتی، مالی و آموزشی آمریکا از جندالله گروه بود.
گروه جندالله از سال 1382 عملیات تروریستی خود در خاک ایران را آغاز کرد. به گفته عبدالحمید ریگی برادر سرکرده جندالله، از آن تاریخ تاکنون، اعضای این گروه 50 تا 60 مورد اقدامات تروریستی از جمله قتل جمعی، گروگان گیری، بمب گذاری، حملات زمینی، سرقت خودرو و دیگر اقدامات خرابکارانه ضد غیرنظامیان و دولت مرتکب شده اند."
شایان ذکر است ، عبدالحمید ریگی و سه عضو دیگر گروه «جندالله» در اوایل سال گذشته در پاکستان دستگیر و به مقامات ایرانی مسترد شدند.
[طبق برخى اخبار] ریگی به اتهام محاربه از طریق عضویت در گروهک تروریستی جندالله، دخالت در فعالیت‏های تروریستی ضد غیرنظامیان بیگناه، حمل، استفاده و قاچاق سلاح و مهمات به اعدام محکوم و شنبه صبح (16 خرداد 88 ) به دار مجازات آویخته شد. [ولى چند روز بعد یک مقام آگاه خبر اعدام وى را تکذیب کرد]
شبکه خبری «ای بی سی» آمریکا ، سال گذشته گزارش داده بود: مقامات آمریکایی با وجود انکار رابطه مستقیم با جندالله اعتراف کرده‌اند، افسران آمریکایی به سران این گروه مشاوره داده و با آنها ملاقات می‌کنند.
ساندی تلگراف نیز در سال 2007 فاش کرد: سیا (سازمان جاسوسی آمریکا ) تلاش می‌کند با تأمین سلاح و کمک مالی به تروریست‌های جندالله، ایران را بی‌ثبات کند.
شایان ذکر است، اعضای این گروهک تروریستی که برای ایجاد ناامنی در منطقه سیستان و بلوچستان فعالیت دارد، پنج شنبه (7 خرداد 1388)، با بمب‏گذاری در مسجد [على بن ابى‌طالب(ع)] زاهدان، دست کم 25 ایرانی بیگناه را کشتند و دهها نفر را زخمی کردند.


کلمات کلیدی: بلوچ، زاهدان، سیستان، بلوچستان، وهابی، شیعه، سنی، تروریست، عبدالمالک، اعدام، عبدالحمید

?بازدید امروز: (70) ، بازدید دیروز: (133) ، کل بازدیدها: (1172635)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ