سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:: هامون و تفتان

اقدامات گروهک ریگى در دستور کار دیک چنی بود

مرصـاد دیدگاه

پایگاه تحلیلی خانه شفاف‌سازی اطلاعات با اشاره به حمایت‌های پنهانی آمریکا از گروهک‌های تروریستی همچون جندالله نوشت، این گروهک از سال 2005 بطور مخفیانه از سوی مقامات آمریکایی تشویق، هدایت و راهنمایی می‌شود.

به گزارش فارس، "برایان راس" و "کریستوفر ایشام"، گزارشی را در پایگاه اینترنتی "خانه شفاف‌سازی اطلاعات" به بررسی حمایت‌های پنهانی دولت‌های غربی از گروه‌های تروریستی و تلاش آنها برای ایجاد ناامنی در ایران پرداخته‌اند.
به گزارش شبکه تلوزیونی "ای‌بی‌سی نیوز "، منابع اطلاعاتی پاکستانی و آمریکایی به این شبکه گفته‌اند که یک گروهک قبایلی مسلح پاکستانی که مسئول یکسری از حملات چریکی مرگ‌آسا در داخل ایران است، از سال 2005 بطور مخفیانه از سوی مقامات آمریکایی تشویق، هدایت و راهنمایی می‌شود.
این گروهک که "جندالله " نامیده می‌شود از اعضای قبیله بلوچ تشکیل شده است که از استان بلوچستان پاکستان وارد مرزهای ایران شده و اقدام به انجام دادن عملیات می‌کنند.
گروهک مذکور مسئولیت کشتار و ربایش بیش از دوازده سرباز و مقام ایرانی را به عهده گرفته است.
این گزارش می‌افزاید: مقامات آمریکایی می‌گویند روابط این کشور با جندالله طوری چیده شده است که نیاز به دستور رسمی ریاست‌جمهور و حکم کنگره دارد.
از سوی دیگر، منابع قبایلی پاکستان به شبکه تلوزیونی ای‌بی‌سی گفته‌اند که کمک‌های مالی به جندالله علاوه بر آمریکا از طریق ایرانیان خارج از کشوری که با کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس ارتباط دارند، به رهبر جوان این گروهک، "عبدالمالک ریگی" ارسال می‌شود.

این دو کارشناس مسایل سیاسی با بیان این مطلب که جندالله تصاویر ویدیویی را تولید می‌کنند که نشان می‌دهد سربازان و مرزداران ایرانی توسط جندالله دزدیده شده‌ و به پاکستان منتقل شده‌اند، می‌نویسند: ریگی مدعی شده است که برخی از ایرانیان را شخصاً اعدام کرده است.
در همین حال، "الکسیس دبات " (Alexis Debat)، یکی از اعضای ارشد بخش مبارزه با تروریسم "مرکز نیکسون " و مشاور شبکه تلوزیونی ای‌بی‌سی نیوز که اخیرا با مقامات پاکستانی و اعضای قبایلی این کشور دیدار داشته، می‌گوید: ریگی "همراه با طالبان می‌جنگیده است. وی بخشی از قاچاقچیان مواد مخدر، بخشی از طالبان و بخشی از فعالان سنی است. ریگی در اصل فرماندهی نیرویی را به عهده دارد که از چند صد جنگجوی شبه نظامی تشکیل شده است که با عبور از مرزهای ایران به نیروهای نظامی و اطلاعاتی این کشور حمله کرده و پس از دزدیدن آنها، در مقابل دوربین اعدامشان می‌کنند."
این گزارش می‌افزاید: همین چند وقت پیش و در ماه فوریه بود که جندالله با حمله به مرزهای ایران 11 نفر از اعضای سپاه پاسداران ایران را که در داخل یک اتوبوس بودند، به قتل رساند. پس از این ماجرا، تلویزیون ایران،‌ ماه گذشته اعترافات مسببان این حملات را پخش کرد که اعتراف کرده‌اند از اعضای گروهک جندالله بوده و در محلی سری در داخل پاکستان برای انجام دادن چنین حملاتی،‌‌ آموزش دیده‌اند.
این گزارش با اشاره به این مطلب که تلویزیون ایران از دست داشتن سازمان جاسوسی آمریکا، سیا، در این حملات پرده برداشت، اظهار می‌دارد: سخنگوی سازمان سیا با بیان این مطلب که "ادعاهای مبنی بر دست داشتن سازمان سیا در چنین اقداماتی، نادرست است "، بار دیگر تکرار کرد که آمریکا هیچ گونه کمک مالی به گروه جندالله ارایه نمی‌کند.
این در حالی است که منابع دولت پاکستان می‌گویند، اقدامات ضد ایرانی گروهک جندالله نیز در دستور کار دیدار "دیک چنی" معاون رییس‌جمهور آمریکا و "پرویز مشرف " رییس‌جمهور وقت پاکستان، قرار داشته است.
در همین رابطه، یک مقام ارشد دولتی آمریکا اذعان کرده است که گروه‌هایی همچون جندالله، نقش کمکی برای آمریکا داشته‌اند و مناسب است که در این زمینه با چنین گروه‌هایی معامله صورت گیرد.
همچنین برخی مقامات اسبق سازمان سیا نیز با اشاره به چگونگی ارتباط آمریکا با گروه‌های تروریستی می‌گویند: چنین آرایش‌هایی یادآور چگونگی استفاده دولت آمریکا از ارتش‌های واسط است که توسط کشورهای دیگری از جمله عربستان سعودی و با هدف بی‌ثبات سازی دولت نیکاراگوئه در دهه 80، حمایت مالی می‌شدند
.


کلمات کلیدی: بلوچ، سیستان، بلوچستان، تروریست، پاکستان، عبدالمالک، آمریکا، گروهک ریگی

?بازدید امروز: (47) ، بازدید دیروز: (133) ، کل بازدیدها: (1172612)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ