سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:: هامون و تفتان

سوابق و وضیعت فعلى گروهک تروریستى بلوچ

مرصـاد دیدگاه

سردار شبانی

سردار شبانى از سال 72 ـ 69 فرمانده سپاه استان سیستان و بلوچستان و از 80 ـ 77 فرمانده نیروى انتظامى استان بوده‌اند. هم‌اکنون نیز ایشان به صورت تخصصى مشغول مطالعه امنیتى پیرامون جنوب شرق کشور است.
به بهانه گروگانگیرى اخیر در استان سیستان و بلوچستان و تحویل عبدالحمید ریگى توسط پاکستان به جمهورى اسلامى ایران، «جهان» مصاحبه‌اى با ایشان انجام داده‌ که در ذیل آمده است:

سؤال: سردار همانطور که مطلع هستید چند شب گذشته16 نفر از سربازان نیروى انتظامى گروگان گرفته شدند.ازسویى دیگرپاکستان عبدالحمیدریگى راتحویل داد با توجه به سوابق شما در امور امنیتى به ویژه در استان سیستان و بلوچستان، این گروگانگیرى را چگونه ارزیابى مى‌کنید و چه گروه یا افرادى را در پشت صحنة این گروگانگیرى مؤثر و دخیل مى‌دانید؟
ـ به لطف خداوند، امروز دشمنان ما در موضع انفعال هستند. این حادثه که اتفاق افتاد در واقع اقدام دفاعى بود. اگرچه از طرف عناصر ضد انقلاب صورت گرفت. این توانمندى بر مى‌گردد به حدود دى‌ماه سال 86، که عناصر ضدّ انقلاب (گروهک عبدالمالک ریگى) جادّة نوبندیان را بستند و 24 نفر از مردم رهگذر را گروگان گرفتند.
این گروگانگیرى و بردن گروگان‌ها به کشور همسایه (پاکستان) با تلاش برادران عزیز در سازمان‌هاى گوناگون از جمله سربازان گمنام امام زمان(عج) و برادران وزارت کشور پیگیرى شد و موفق شدند عناصر گروگان‌گیر را شناسایى و نقطه حضورشان را مشخص و گروگان‌ها را از طریق دولت پاکستان آزاد کنند. عناصر گروگان‌گیر که توسط افراد دولت پاکستان دستگیر شده ‌بودند با عکس آنها و اثر انگشت آنها، سوابق جنایت‌هایشان در ایران که داراى سوابق در قوه قضائیه ایران بودند براى دولت پاکستان ارسال گردید. البته چون عنصرى مانند برادر عبدالمالک (عبدالحمید) که فرمانده این گروه گروگان‌گیر بود، دستگیر شده بود، موضوع براى سازمان‌‌ها و سرویس‌هاى امنیتى بسیار اهمیت داشت.

سؤال: آیا این گروه توسط دولتى هم حمایت مى‌شود؟
ـ بله. آمریکایى‌ها و بخصوص انگلیسى‌ها در بى‌ثبات کردن وضعیت امنیت منطقه طبق طرح بزرگ خاورمیانه، طرح‌ریزى داشتند و روى این عناصر حساب کرده بودند، لذا مخالف بودند که این عناصر ضدّ انقلاب که داراى سابقه شرارت و جنایت در کشور ما بخصوص برادر عبدالمالک یعنى «عبدالحمید» که داراى سابقه حمل و قاچاق مواد مخدّر بوده و یک عنصر قاچاقچى فعال بود از میدان عمل آنها خارج شود. همه اینها مستند است. اینها را به دولت آنجا دادند.
گروگان‌ها که آزاد شدند و مردم به خانه‌هایشان برگشتند که این هم یک موفقیتى بود، براى اولین بار طبق قرارداد «استرداد مجرمین» اطلاعات در اختیار مسئولین وقت قرار گرفت. این عناصر شناسایى شدند. از آن زمان تا به حال تلاش شد که این مجرمین برگردند که انصافاً یک کار جمعی، حرفه‌ای، فرابخشى و طرح‌ریزى شده دستگاه‌ها طى چند ماه با توانمندى پلیس اینترپل، افسر رابط ما، وزارت خارجه، سربازان گمنام امام زمان(عج)، طبق قانون استرداد مجرمین 1339 اطلاعات از قوة قضائیه داده شد، آنها بررسى کردند و خلاصه آنکه، در ابتدا انکار و تکذیب مى‌شد که ما چنین افرادى را نداریم.

سؤال: پس چطور حرف شما را قبول کردند؟
ـ وقتى اسنادى از عکس و... به اینها داده شد که این افراد در زندان‌هاى شما هستند، بالاخره برادران ما موفق شدند بتوانند این‌ها را بیاورند.

سؤال: آیا سفر رییس جمهور به پاکستان هم تأثیرى در این مسأله داشت؟
ـ البته. من باید در اینجا از تلاش ریاست محترم جمهور که در سفر به هند و پاکستان در دیدار با رئیس‌جمهور پاکستان مشخصاً چون تأکید کرده بودند که چرا شما مجرمین بالفعل ما را در کشورتان دارید و آزاد نمى‌کنید، شاید به غیرت آنها برخورده بود، تمام این‌ها برآیندش این بود که موفقیتى ایجاد بشود، در واقع یک شکست اطلاعاتى بود براى سرویس‌هاى امنیتى که آمریکایى‌ها و انگلیسى‌ها پشتیبانى مى‌کنند و بسیار هم در این دیدارها عصبانى بودند.
در هر حال دوستان ما به لطف خدا موفق شدند این عناصر را بیاورند. لذا طبیعى است فرد فاسدى مثل «عبدالمالک» وقتى ببیند برادرش که یکى از نیروهاى کلیدى آن هست، تحویل جمهورى اسلامى از طریق مراجع قانونى بشود، دست به هر اقدامى بزند. متأسفانه در یک منطقه صفر مرزى، منطقه «سراوان» محور «کشتگان» حمله‌اى مى‌کنند. گمان مى‌کنم قبل از اینکه این افراد فاسد به کشور ما بیایند، تلاش مى‌کنند عده‌اى را اسیر کنند، حتى کسى را نمى‌کشند که اگر این افراد فاسد به دست ما افتادند آنها هم بگویند ما گروگان‌هاى شما را آزاد مى‌کنیم شما هم اسراى ما را آزاد کنید. الآن در 2 سایت، عبدالمالک حمله به پاسگاه و گروگان‌ گرفتن را اعلام کرده، به خصوص اینکه در سایت «جندالله» دو نفر از گروگان‌ها اظهاراتى کرده‌اند مبنى بر اینکه ما اوضاع خوبى نداریم و... ولى بحمدالله با این اشرافیّت اطلاعاتى نیروهاى ما توانستند از همة ظرفیت‌ها استفاده کنند و این یک موفقیت است. ولى اینکه آنها حمله کنند به یک پاسگاهى که در دورترین نقطه است «که اگرچه این هم خوب نیست» ولى به هر حال یک عده‌اى را ببرند این نتیجه انفعال است. اگر مقایسه با 3 سال قبل داشته باشیم، الآن آنهایى که در روزى در موضع تهاجم بودند امروز در موقعیت انفعال و تدافع هستند.

سؤال: با توجه به حمایت آمریکا از گروه جندا... آیا تحویل دادن عبدالحمید به ایران از سوى پاکستان، تناقضى را در روابط ایران و پاکستان و آمریکا با پاکستان ایجاد نمى‌کند؟
ـ اگر در یک افق بالاترى به موضوع نگاه کنیم، الآن مراودات اقتصادى در انتقال لوله صلح به پاکستان را داریم. این براى دولت پاکستان یک موفقیت است و آماده است که این وضعیت که اثرات امنیتى خوبى براى ما دارد را بپذیرد که یک مجرم فرارى را به ما تحویل دهد. لذا اگرچه ما قبول داریم که متأسفانه دولت‌هاى آن سوى مرز، متأثر از سلطه آمریکا، انگلیس و حتى ناتو هستند ولى در این وضعیت چون منافع بیشترى دارند و بالآخره ما به عنوان یک همسایه توانمند ماندگار هستیم و آمریکایى‌ها خواهند رفت، شاید تحلیلشان این باشد که در این سود و ضرر توجه به ایران مهم‌تر باشد.

سؤال: قدرى درباره شخصیت عبدالمالک و زمینه‌هاى فکرى و پیدایش گروه «جندا...» توضیح بفرمائید؟
ـ عبدالمالک یک فرد جوان 32 ساله است. که از 29 سالگى شرارت خود را آغاز کرد. وى در سراوان در حوزه علمیه درس مى‌خوانده است. یک فرد افراطى بوده که در سال 1384 در حوزه اخراج شده است. در مسجد مکّى زاهدان هم سابقه طلبگى دارد. در جماعت تبلیغى دستگیر شده و چون دیدگاه افراطى داشته، این دستگیرى منجر به زندانى شدن او مى‌شود. متأسفانه به هر دلیلى افرادى وساطت مى‌کنند که من از ذکر نام این افراد معذور هستم، او را آزاد مى‌کنند.
این فرد خبیث بعد از آزادى از زندان با آن روحیات افراطى با منابع فکرى که داشته به گروه فرقان که یکى از گروه‌هاى افراطى مشابه طالبان است، در حاشیه مرز ایران به رهبرى ملّا جلیل قنبرزهى، مى‌پیوندد. به علت روحیّات خاصّش با عده‌اى از افراد از این گروه انشعاب مى‌کند و جندا... را تأسیس مى‌کند.

سؤال: در واقع اقدامات تروریست او از اینجا شروع مى‌شود...
ـ بله. این فرد بعد از انشعاب از گروه فرقان، اقدامات غریبى مثل حمله به پلیس، قتل‌هاى سریالى در میان رانندگان در زاهدان که اسیر این فرد مى‌شدند و بستن جاده زابل و شرارت‌هاى دیگر انجام مى‌دهد. این فرد از همین زمان مورد توجه عناصر آن سوى مرز قرار مى‌گیرد، سرویس‌ها بر روى او کار مى‌کنند ما اشرار زیادى در آن منطقه داشتیم مثل، نورمحمد نارویى، به خصوص مثل حاج بلوچ اینها اشرار ضد انقلاب بودند، ولى پیچیدگى این فرد قابل توجه هست.

سؤال: آموزشهایى هم در این رابطه دیده؟
ـ بله. این فرد اخیراً طبق گزارش ما 23 روز در انگلیس بوده، انواع آموزش‌هاى لازم را به او ارائه کرده‌اند. تمام افرادى که با او بوده‌اند مى‌گویند عبدالمالک تفاوت کرده، اصلاً‌ در یک جمع غذایى تعارفى را نمى‌خورد، با دستکش دست مى‌دهد، از ترس اینکه آلودگى پیدا کند و همچنین محال است که دو شب را در یک مکان بخوابد. حتى در یک شب ممکن است دوبار جاى خود را عوض کند. ماشینهاى بدل دارد. یک فردى با این وضعیت، با هویّتى که مثلاً قبلاً قرآن تفسیر مى‌کرده، به زعم خودش متأثر از افکار سلفى و وهّابی، شیعیان را مخاطب قرار مى‌داد، حرف‌هاى رکیکى به آنها مى‌زد، بعضاً با عناد نسبت به برادران شیعه اقداماتى را انجام مى‌داد که اخیراً که این فرد به اپوزیسیون ضدّ انقلاب خارج کشور وصل شده تحت تأثیر تفکر نورى زاده و سعید قائم مقامى قرار گرفته است.
جالب است با فردى به نام امان‌ا... ریگى نماینده زمان شاه در مجلس شوراى ملى ارتباط داشته و دارد. این فرد اخیراً حتى گفته زمانى که آمریکا به افغانستان حمله کرده بود در آن مبارزات شرکت داشته است. عجب که امروز عنصر آمریکایى‌ها شده است. لذا جنایت‌هاى او (از قبیل گروگان گرفتن رانندگان تاکسى، اعدام آنها، بستن جاده‌ها و...) تحت تأثیر رسانه‌هاى بیگانه به او اعلام کرده بودند که این کارها از نظر حقوق بشر قابل دفاع نیست در نتیجه خشونت اعمال را کاهش بده. این فرد که قبلاً با تفسیر صورى قرآن تفسیر به رأى مى‌کرد و بعدها اهانت به شیعیان و بعدها مسلمانان اهل سنت داشت، در یک فضاى ظاهرى سعى کرده از خشونتهاى ظاهرى خود بکاهد و دیگر شخصاً کسى را اعدام نکند.

سؤال: چرا؟
ـ در واقع بنا شده از او یک چهره دموکرات بسازند و در واقع رهبرى کاریزمایى را از او تبلیغ کنند و جالب آنکه این فرد با این سوابق (به لطف خدا) چند ضربه اساسى خورد. دستگیرى فرد خبیثى مثل ملّا قدّوس اخیراً توسط جان برکفان نیروى انتظامى در ایرانشهر که اعدام شد، دستگیرى و کشته شدن «یاسر» یکى از فرماندهان او که شاید قطب عملیاتى او بود. همچنین 180 نفر از نیروهایش دستگیر شدند و عده‌اى کشته شدند. که این امر باعث شد که ضربه‌هاى زیادى را متحمل شوند.
در این اواخر کسى به او نمى‌پیوست یعنى اینکه به او اعتماد کنند و به او نیرو بدهند جهت انجام عملیات. ما اخیراً خبرى داشتیم و آن اینکه چون تحت حمایت منافقین کوردل فرارى در عراق، دولت آقاى مالکى به آنها فشار آورده که باید دولت را ترک کنند، شایعه‌اى هست که اینها در فرارشان از عراق به این سوى مرز یعنى به شرق آمده باشند و اقداماتى که اخیراً در منطقه شرق کشور داشتیم مانند انفجارى که براى یک ماشین عبورى اتفاق افتاده بود، مشابه شیوه‌هایى است که در عراق بوده است.
لذا در مجموع این فرد خبیث که ضربه روحى زیادى خورده بود وقتى مى‌بیند که برادرش دستگیر شده و به ایران منتقل مى‌شود با طرح‌ریزى این اقدام، که گروگان را در مقابل گروگان معاوضه کند، پى‌گیر قضیه است که با تواناییهاى که به کار رفت اصلاً این قابلیت وجود ندارد. الآن نیز از طریق پلیس دیپلماتیک به خصوص مبادلات مرزى و پروتکل‌هاى که با دولت پاکستان داریم انتقال این عناصر گروگان گرفته شده را با دولت پاکستان، مسئولین ما مطرح کرده‌اند، و الحمد‌الله وضعیت خوبى است. اخیراً انگلستان منافقین را از لیست گروه‌هاى تروریست خارج کرده و بعید نیست که این افراد از چاه به چاهى عمیق‌تر گرفتار شوند.
سرویس‌هاى انگلیسى به خصوص به عنوان چشم‌آبى‌ها در منطقه روى اینها توجه زیادى داشتند. با توجه به منابع مالى که اینها دارند، همانطور که عرض شد، «عبدالحمید» برادر «عبدالمالک» سابقه قاچاق مواد مخدر و مرفین را داشته و در 4 شهر پرونده دارد، یکى از منابع درآمدى عبدالمالک فاسد، از پو‌ل‌هاى مواد مخدّر است. یکى دیگر از طریق سرویس‌هاى امنیتى به خصوص عناصرى که از مردم منطقه و کشورهاى اسکاندیناوى پول‌هایى دارند وسرویس‌هاى اطلاعاتى اگر پول‌هایى مى‌دهند و بعضاً هم درآمدهایى از طریق گروگان‌گیرى بدست مى‌آورند. در منطقه‌اى که امروز متأسفانه هیچگونه کنترلى که حتى آمریکایى‌ها نیز به ظاهر بر‌ آنجا ندارند، مرز مشترک پاکستان و افغانستان، منطقه‌اى است به نام (مرانچى) در 24 کیلومترى مرز ایران، ارتفاعات ماهیان که منطقه وسیعى است، 800 کیلومتر مربع وسعت دارد.. متأسفانه عقبه این گروه در این منطقه هستند ولى به لطف خدا ضربات اساسى خوردند که در طول سالیان گذشته هیچیک از کشورهاى همجوار نتوانسته‌اند چنین ضربه اى بر آنان وارد نمایند که جمهورى اسلامى موفق به این امر شد. همانطور که عرض کردم اقدام آنها و حمله به پاسگاه دور دست اقدامى تدافعى و انفعالى بوده است.

سؤال: آقاى دکتر به عنوان یک کارشناس مسائل امنیتى، امنیت استان سیستان و بلوچستان را در شرایط فعلى چگونه ارزیابى مى‌کنید و چه راهکارهایى را براى جلوگیرى از اقدامات تروریستى این گروهها مناسب مى‌دانید؟
ـ منطقه در راستاى طرح خاورمیانه بزرگ که یکى از آن اهداف فعال کردن گسل‌هاى قومى و نزاع‌هاى (به قول آنها) مذهبى در منطقه است، یکى از نقاط آسیب‌پذیر مى‌باشد. اگر چه به لطف خدا، مردم خوب اهل سنت در مشارکتى که با نظام سیاسى دارند، مسئولینى که از مردم اهل سنت در ساختار حکومتى در منطقه هستند، حضور نمایندگان مؤمن از اهل سنت در مجلس شوراى اسلامى و دیگر دستگاهها، این مطلب را تا حدود زیادى خنثى کرده اما به هر حال یکى از آسیب هاى ما در منطقه این است که متأسفانه عده‌اى بدون توجه و ملاحظه، اقداماتى را انجام مى‌دهند.

سؤال: تلاشهاى سازماندهى شده براى ایجاد اختلاف هم به نظر زیاد شده؟
ـ اخیراً مطلع شدم که اخیراً توسط رادیو و تلویزیون پنتاگون تقسیم کارى صورت گرفته، یعنى یک مطالعه کتابخانه‌اى روى منابع شیعه که ممکن است در برخى مورد اختلافاتى با اهل سنت داشته باشند، حتى کار عمیقى روى کتاب «کشف الاسرار» امام کرده‌اند که خلاصه بگویند، اینها دشمن ما هستند، اینها را تبلیغ مى کنند و... متأسفانه عملکرد بعضى از افراد در منطقه مناسب نیست.
امروزه اهل سنت مى دانند که به عنوان شهروند درجه یک باید احساس تعلق را به کشور و نظام جمهورى اسلامى ایران داشته باشند. این که عنصرى تحت تأثیر قرار بگیرد و منافع ملى را نادیده بگیرد این خیانت است به ملت ایران.

سؤال: براى مقابله با این تلاش دشمن چه باید کرد؟
ـ به نظر من اگر در یک کار هماهنگ همه مسئولین، شیعه و سنى، همه دست‌اندرکاران، کارى کنند که این آسیب‌پذیرى‌هاى داخل را کم کنند بسیار توانسته‌اند موفق بشوند، لذا به نظر من یکى از زمینه‌هایى که دشمن مثل (عبد المالک خبیث) و سرویس‌هاى امنیتى مثلاً انگلستان، آمریکا و... مى توانند سوار این موج شوند، این است که گسل‌هاى قومى و مذهبى را فعال کنند. لذا من به عنوان کسى که به آن مردم ارادت دارم، از شیعه و سنى، هر دو آنها مؤکداً، مى‌خواهم (یک زمانى در آنجا مرحوم آیت الله بزرگ کفعمى، مرحوم مولوى عبدالعزیز و... در آنجا بوده‌اند ما اصلاً سابقه این تنش‌ها را نداشتیم.) از بزرگان و زعماى قوم، علما، مسئولین بیایند و زمینه اتحاد و همدلى بیشتر را فراهم کنند. الحمد الله فرصت خوبى است.
اکنون بسیارى از مسئولین شهرها بومى آن منطقه هستند. شناخت دقیق‌ترى نسبت به نیروهاى مهاجر و غیربومى‌ها دارند. این یک فرصت است که دولت در اختیار آنها گذاشته، کمک کنند که این وضعیت به هر حال مناسب بشود.
یک نکته دیگر را عرض مى‌کنم و آن اینکه، شما مى‌دانید تبلیغات آمریکایى‌ها و غربى‌ها علیه تروریسم، را که شاهد هستیم از بین کلیه کسانى که در این زمینه دستگیر شده‌اند یک مغز ایرانى حضور ندارد. در صورتى که از کشورهاى مختلف همسایه (از عربستان، یمن، اردن، مصر، کویت و...) در لیست تروریسم بین‌‌المللى هستند. دلیل‌ اینکه ایرانیان در این لیست‌ها حضور ندارند، مدیریت مرجعیّت شیعه است. متأسفانه عده‌اى بى‌توجه از فلان مدرسه علمیّه [اهل سنت]، در درگیرى در کشور همسایه به آن سوى مرز مى‌روند که متعاقب آن کارت‌هاى شناسایى این افراد به دست جاسوسان آمریکایى مى‌افتد و در سایت‌ها و دستگاه‌هاى تبلیغى خود منعکس مى‌کنند که این افراد تروریست هستند.
علماى اهل سنّت باید مانند گذشته مراقبت کنند. اینها مردم شریفى هستند که خود داغدیده تروریست‌ها هستند. تروریسم دولتى که امروزه از طرف آمریکا و اسرائیل هدایت مى‌شود، چرا باید عده‌اى بى‌توجه به منافع ملّى اسم ایران و ایرانى را خراب کنند. چرا باید دو جوان بلوچ (دور از شأن مردم مسلمان بلوچ اهل سنت)، پرتغالى‌ها را گروگان بگیرند، مهندس ژاپنى را گروگان بگیرند، مهندسینى که آمده‌اند جاده یا ریل راه‌آهن زاهدان ـ بم را احداث کنند، آنها را گروگان بگیرند و به پاکستان ببرند. اینها چه کسانى هستند؟ چه کسانى هستند که نمى‌گذارند منطقه توسعه پیدا کند؟ همانطور که مى‌دانید چند طرح بزرگ در منطقه بوده، یکى راه‌آهن سرخس از منطقه خراسان، یکى بافق به بندرعباس، یکى از آنها نیز زاهدان ـ بم بوده است. طرح‌هاى دیگر تمام شده و در حال بهره‌بردارى است ولى متأسفانه هنوز طرح زاهدان ـ بم احداث نشده است. این طرحى است که بسیار به منفعت مردم و در شکوفایى منطقه مؤثر است.
چرا باید نادانى دو نفر قاچاقچى به اسم اهل سنت و بلوچ تمام بشود؟ بلوچى که همواره معروف به مهمان‌نوازى بوده است. و چرا باید اتباع خارجى را که روادید کشور جمهورى اسلامى ایران را داشته‌اند و دولت اسلامى به آنها قانوناً اجازه داده که به ایران بیایند، راه بر این اتباع ببندند و آنها را گروگان بگیرند و در نهایت با همکارى این مردم، پلیس موفق مى‌شود گروگان‌ها را آزاد کنند.
من تشکر مى‌کنم که از ریش‌سفیدان بزرگ منطقه که وقتى مثل (شیر احمد ریگى) و (تاج محمد ریگى) که در یکى از گروگان‌گیرى‌ها رفتند و با عبدالمالک فاسد صحبت کردند و به او اشاره کردند تو اسم بلوچ‌ها را خراب خواهى کرد. اگر حرف از جهاد مى‌زنى باید با اسرائیل بجنگى و او را در مقابل سؤال قرار دادند و او پاسخى نداشته، لذا توقع این است که علماى بزرگ به مسئولیتشان توجه کنند، کمک کنند در نوسازى و بازسازى منطقه، چرا استان سیستان و بلوچستان در بسیارى از زمینه‌ها توسعه نیافته در حالى که در بسیارى از استان‌ها این پیشرفت‌ها انجام شده است؟ لذا به نظر من به لطف خدا، با تلاش‌هاى دولت خدمتگذار، وزارت محترم کشور، سپاه پاسداران، سربازان گمنام امام زمان(عج)، استاندار محترم و... بسیار شرایط خوبى است و احساس تعلّق به کشور در میان عموم عزیزان بلوچ (اعم از شیعه و سنى) وجود دارد.
الحمد‌الله دولت در حال خدمت است، نیروى انتظامى مقتدر است اگرچه در بعضى جاها خلأهایى وجود دارد، مثلا‌ً در همین پاسگاهى که این مسأله اتفاق افتاد، ما 108 کیلومتر به دلیل سوء عارضه بودن منطقه جاده مرزى نداریم. لذا محدودیت‌هایى در منطقه داریم که این محدودیت‌ها زمینه‌هایى براى سوء استفاده دشمنان شده است.
با این حال وضعیت امنیت منطقه به لطف خدا، به برکت خون شهداء، واقعاً در فضاى نسبتاً مطلوب هست. اگرچه تلاش مى‌شود مانند استان‌هاى دیگر ضریب امنیت بالاتر باشد، امنیت بستر توسعه است و امنیت یک تولید اجتماعى است که همه باید کمک کنند و اگر این روحیه که الآن شروع شده است ان‌شاءا... تداوم داشته باشد و دشمن خبیث شرارت نکند و با عملکرد قوى ما آمریکایى‌ها موفّق نشوند طرح‌هایشان را در منطقه اجرا کنند، طبیعتاً استان سیستان و بلوچستان در شاخص استان‌هاى توسعه یافته قرار خواهد گرفت.

منبع: حماسه شرق


کلمات کلیدی:

?بازدید امروز: (6) ، بازدید دیروز: (96) ، کل بازدیدها: (1174586)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ