سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:: هامون و تفتان

چرا سیستان و بلوچستان پیشرفت نمىکند؟

مرصـاد دیدگاه

اگر به یاد داشته باشید در مقاله ای تحت عنوان «ماهواره‌ها چه می‏خواهند؟» توضیح دادیم که یکی از دلایل پیشرفت اقتصادی یک کشور، جذب توریست است. این جذب توریست به تنهایی خود منبع اصلی و اساسی می تواند برای یک کشور باشد. زیرا مسلماً اکثر کسانی که از خارج از یک کشور به داخل آن کشور مسافرت می کنند، کسانی هستند که از نظر مالی، توان مناسبی دارند. لذا این افراد پس از بازدید از مکانهایی که برایشان جذاب است، و از طرفی از نظر سرمایه گذاری نیز می تواند امنیت بالایی داشته باشد، برای سرمایه گذار حائز اهمیت است. بدین ترتیب با جذب سرمایه های خارجی، بیکاری در یک کشور کاسته می شود و چرخه اقتصادی آن کشور بهبود می یابد.
اما کشوری که در آن آرامش و امنیت نباشد، احتمال جذب سرمایه در آن صفر خواهد بود. بدین ترتیب، بیکاری هر روز بیشتر خواهد شد. زیرا ایجاد شغل جدید نمی شود و از طرفی همان سرمایه های موجود در آن کشور نیز نابود می گردند.
باید این تصور را داشته باشیم که دیگر امروز در جهان هیچ دولتی در شهرهای خود سرمایه گذاری نمی کند. بلکه بسترسازی می نماید تا سرمایه های خصوصی برای تولید، جذب گردد.
اکنون نگاهی به استان مظلوم سیستان و بلوچستان می‏اندازیم.

بسترسازی دولت جمهوری اسلامی در آغاز از شهر چابهار آغاز شد. بدین ترتیب که این شهر منطقه آزاد تجاری گردید تا صادرات و واردات در این شهر به راحتی صورت گیرد. بدین طریق تجار خارجی با عزیمت به این شهر و بطور کل استان سیستان و بلوچستان، آرام آرام به سرمایه گذاری در این استان می‏پرداختند. اما متأسفانه عده ای تروریست معلوم الحال که از کشورهای خارجی بالاخص آمریکا و دوستان او تغذیه می شدند، این بسترسازی را نابود کردند. ماجرای تاسوکی، اتفاقی بود که به غیر از فاجعه انسانی که مورد تأیید هیچ آزاده ای در دنیا نبود، اولین ضربه مهلک را به پیکره اقتصاد جنوب شرق ایران وارد کرد. بدین ترتیب، گروهک تروریستی جندالله شکل گرفت و به جای آنکه عده‏ای به فکر کنند که آینده اقتصاد سیستان و بلوچستان بسیار شکوفا خواهد شد، با در دست گرفتن سلاح های ارسال شده از سوی خارجیها، باعث نابودی انسانهای بیگناه به طور جدی شدند. به غیر از کشتار مستقیم بی گناهان در این منطقه، باعث شدند که نسل آینده نیز از اقتصاد خوبی بهره مند نگردند. هر چند که ایده و عقیده‌شان همین نبودن اقتصاد عالی در استان بود و ندای مظلومیت بود؛ اما آینده نگری در این افراد زیر صفر بود و اجازه حرکت نوین را به مردم این استان برای آینده پربار ندادند.
باید باور کنیم که اگر این گروهک تروریستی همچنان پابرجا بماند، این استان به دلیل عدم امنیت، نخواهد توانست به اقتصاد شکوفا دست یابد.

منبع: سایت پخش


کلمات کلیدی:

?بازدید امروز: (100) ، بازدید دیروز: (96) ، کل بازدیدها: (1174680)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ