سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:: هامون و تفتان

هامون خیال انگیز، خشکتر از همیشه

مرصـاد دیدگاه

هامون

خبرگزاری فارس: مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان سیستان و بلوچستان گفت: هامون همچنان خشک‌تر از همیشه و در معرض فرسایش بادها است.
فرهاد وزیری مهر امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در زاهدان گفت: موضوع اصلی و اساسی در منطقه سیستان، پدیده بیابان‌زدایی است که خشکسالی‌های پی در پی در استان بیشترین تاثیر را در تالاب بین‌المللی هامون داشته است، به طوری که هم اکنون نیز بخش‌هایی از عرصه هامون خشک شده و در معرض فرسایش بادها قرار دارد.

وی اظهار داشت: سیستان سرزمینی است که به طور فراگیر در اقلیم خشک و فرا خشک قرار گرفته و بدون در نظر گرفتن آب هیرمند، حیات در آن معنا و مفهوم خود را از دست می‌دهد.
وزیری مهر با اشاره به اینکه فرسایش بادی بارزترین عامل در تخریب سرزمین در منطقه سیستان است، تصریح کرد: بادهای فصلی و شدید در این منطقه توان قابل توجهی در فرسایندگی خاک و جابه‌جایی آن را دارا است، به طوری که انرژی ناشی از سرعت باد قادر است تا ذرات خاک را به اشکال مختلفی حمل کند که پس از تقلیل سرعت باد این ذرات به صورت‌های گوناگون رسوب می‌کند.
مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات مؤثر انجام شده برای مقابله با فرسایش خاک گفت: مطالعات و بررسی‌های جامع و گسترده‌ای در خصوص دستیابی و اجرای پروژه‌های تثبیت شن و بیابان‌زدایی در حجم بالایی انجام شده است.
وی یکی از پروژه‌های موفق با پشتوانه علمی و مطالعاتی را اجرای پروژه بادشکن غیر زنده و موانع رسوب‌گیری در بستر خشک دریاچه هامون طی سال‌های 82 ـ 81 عنوان کرد و افزود: این پروژه با هدف کاهش سرعت باد، کنترل و مهار شن‌های روان و جلوگیری از هجوم ماسه‌های بادی به روستاهای پایین دست انجام می‌شد.‌
وزیری مهر بیان کرد: یکی دیگر از این پروژه‌ها مالچ پاشی توام با نهال کاری در سطح وسیعی از منابع بحرانی بوده که حجم این عملیات در سال‌های 1355 تا 1360، 5 هزار و 599 هکتار، در سال‌های 1361 تا 1370، 8 هزار و 635 هکتار، در سال‌های 1371 تا 1383، 6 هزار و 454 هکتار بوده است.
وی یکی دیگر از این اقدامات را احیای پوشش درختی با هدف کاهش سرعت باد با استفاده از گونه گز شاهی به طور گسترده در تمامی دشت سیستان، با مشارکت روستاییان و کشاورزان در سطح 400 هکتاری طی سال‌های اخیر و طرح جامع مقابله با فرسایش بادی در منطقه سیستان در سطح 800 هزار هکتار توسط مهندسان جامع ایران عنوان کرد.


کلمات کلیدی:

?بازدید امروز: (25) ، بازدید دیروز: (151) ، کل بازدیدها: (1172741)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ