سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:: هامون و تفتان

بنزین 400 تومانى هم قاچاق مى‏شود!

مرصـاد دیدگاه

با وجود افزایش قیمت سوخت در داخل کشور، قاچاق بنزین از سیستان وبلوچستان به آن سوی مرزها همچنان ادامه دارد تا جایی که یک مقام مسئول تقاضای بنزین آزاد را دراین استان غیرمنتظره می خواند.

به دنبال سهمیه بندی بنزین در تیرماه گذشته، برای مدتی قاچاق سوخت از این استان شرقی کشور به آن سوی مرزها به صورت مقطعی متوقف شد. در این مدت، دیگر از افراد گالن به دست که در حاشیه جاده ها به دنبال فروش سوخت بودند یا از مالکان خودروهایی که با سرعتی خیره کننده درصدد فروش سوخت قاچاق در آن سوی مرز بودند، خبری نبود. با این حال بعد از گذشت مدتی و با توجه به تفاوت فاحش قیمت سوخت در این سو و آن سوی مرزها، قاچاق سوخت در این استان محروم از سرگرفته شد و بدین شکل، همچنان بازار قاچاقچیان سوخت داغ است و در گوشه و کنار شهرهای مرزی به راحتی می توان این پدیده شوم را مشاهده کرد که جدا از آثار مخربی که بر اقتصاد کشور دارد، خطرات زیادی را نیز متوجه شهروندان کرده است. در حال حاضر سیستان وبلوچستان مقصد حدود 10 استان کشور برای قاچاق فرآورده های نفتی است و قاچاقچیان پس از جمع آوری سوخت موردنیاز خود، از استان های همجوار سیستان وبلوچستان آن را با 2برابر قیمت به افغانستان قاچاق می کنند.

قیمت فاحش سوخت در آن سوی مرزها با نرخ داخل کشور، باعث شده است که حتی سوخت آزاد با نرخ 4هزار ریال به راحتی در جایگاه سوخت این استان مرزی پیدا نشود چرا که قاچاقچیان سوخت آزاد را با قیمت 4هزار ریال می خرند و در آن سوی مرز تا 12هزارریال به فروش می رسانند. به گزارش خبرنگار ما این روزها همانند ایام قبل از سهمیه بندی سوخت، می توان در شهرهای مختلف سیستان وبلوچستان در کنار جایگاه ها و محورهای منتهی به جایگاه های سوخت رسانی، افراد گالن به دست را مشاهده کرد که به دنبال فروش بنزین خود به قاچاقچیان سوخت هستند.اگرچه در حال حاضر بنزین آزاد به راحتی در اکثر جایگاه های سوخت کشور یافت می شود اما در این استان برخلاف دیگر استان ها بنزین آزاد با نرخ 400تومان هم به سختی پیدا می شود و در اکثر مواقع اعلام می شود که بنزین آزاد تمام شده است! با این اوصاف در بازار آزاد سوخت شهرستان زابل یک گالن 20لیتری بنزین تا 120هزار ریال خرید و فروش می شود. از سوی دیگر قیمت کارت هوشمند سوخت خودروها نیز به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است و سهمیه سوخت با این کارت ها از قرار هر لیتر تا 8هزارریال خرید و فروش می شود. اما نکته جالب توجه در این میان، نصب باک های بزرگ بنزین در برخی خودروهای سواری است که ظرفیت این باک ها گاهی تا 180لیتر می رسد، مالکان این خودروها پس از پرکردن باک های بزرگ ، سوخت را به آن سوی مرز قاچاق می کنند.

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان در رابطه با ازسرگیری قاچاق سوخت در استان می گوید: رشد مصرف و تقاضای بنزین آزاد در این منطقه غیرمنتظره است.

«دژرفتار» میزان فروش بنزین آزاد در فروردین ماه امسال را فقط در ناحیه زاهدان 461هزارلیتر اعلام و تصریح می کند: این میزان طی اردیبهشت ماه در ناحیه زاهدان به 680هزار لیتر و در خردادماه به یک میلیون و 500هزار لیتر رسیده است. وی مصرف بنزین آزاد را در ناحیه زاهدان فقط در مدت 20روز از تیرماه یک میلیون و 500هزار لیتر اعلام می کند.وی در مورد کشفیات مواد سوختی نیز می گوید: مواد سوختی کشف شده توسط نیروی انتظامی به منطقه پخش فرآورده های نفتی زاهدان یا دیگر نواحی استان تحویل و پس از نمونه برداری و آزمایش تعیین تکلیف می شود. وی تصریح می کند: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال 86 نیروی انتظامی مسئول فروش مواد سوختی کشف شده در مرز به بالاترین قیمت و واریز وجوه حاصله به خزانه دولت بود که با توجه به گرفتاری ها و نبود امکانات لازم در نیروی انتظامی و تشخیص مجلس در قانون بودجه 87 این مسئولیت از اول امسال به شرکت پخش فرآورده های نفتی واگذار شد.مدیرشرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه زاهدان مصرف سرانه فرآورده های نفتی هر خانوار را در منطقه زاهدان شامل زابل، زهک، زاهدان، خاش و سراوان در سال گذشته، 5هزارو 640لیتر اعلام می کند و می افزاید: این میزان برای هر خانوار در 5ماه اول امسال 2هزارو400لیتر است. وی خاطرنشان می کند: یارانه اختصاص یافته در بخش انرژی به 4فرآورده نفت، گازوئیل، بنزین و نفت کوره در منطقه زاهدان برای هر نفر 99هزارو900 تومان است که برای یک خانوار 5نفره 499هزارو500تومان می باشد.

وی دوری این استان و مناطق تحت پوشش از مبادی تامین سوخت مثل کرمان، بندرعباس و چابهار را از مشکلات این منطقه اعلام می کند که موجب صرف هزینه های گزافی برای انتقال سهمیه فرآورده های نفتی منطقه به استان است، بنابراین باید در مصرف این فرآورده ها دقت و نظارت بیشتری صورت گیرد.یکی از افراد مطلع به نکته جالبی اشاره می کند و می گوید: ازجمله شگردهای قاچاق سوخت، تهیه کار هوشمند سوخت از دیگر شهرستان های کشور و تحویل سوخت این کارت ها در جایگاه های عرضه مواد سوختی استان نزدیک مرز است که با این شگرد، هزینه حمل ونقل قاچاق، غیرمستقیم توسط دولت پرداخت می شود.یکی از خریداران کارت هوشمند سوخت می گوید: این کارت را با قیمت 20لیتری 8تا9 هزارتومان خریداری می کنیم و لیتری 100تومان هم بابت بهای سوخت می پردازیم و در نهایت با انتقال سوخت خریداری شده به مرز، هر 20لیتر بنزین را حدود 17تا18 هزارتومان به فروش می رسانیم.یکی دیگر از خریداران که تمایلی به اعلام نامش ندارد، می گوید: در داخل صندوق عقب پیکان سواری، پلاستیک های بزرگ با گنجایش حدود 200لیتر تعبیه و ورودی این پلاستیک را به ورودی باک متصل می کنیم. وی می افزاید: 180لیتر بنزین را در 3مرحله یک جا وارد مخازن پلاستیک می کنیم؛ البته برای این کار با برخی از متصدیان جایگاه ها توافق می کنیم و مبلغی هم به او می پردازیم.

یکی از شهروندان زابل می گوید: بحث ارائه بنزین آزاد با قیمت 4هزار ریال از سوی دولت در مناطق مرزی مشکلاتی را به وجود آورده است که با تدابیری می توان این مشکل را به کمترین حد رساند. «شهرکی» اختصاص سوخت آزاد با کارت هوشمند را یکی از این راهکارها می داند.

منبع:
روزنامه خراسان


کلمات کلیدی:

?بازدید امروز: (89) ، بازدید دیروز: (96) ، کل بازدیدها: (1174669)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ