سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:: هامون و تفتان

فتنه ترور

مرصـاد دیدگاه

هفته قبل مولوى على دهوارى (یکى از مولوی‌هاى اهل سنت در سراوان) به دست چند نفر موتورسوار ترور و کشته شد.
هرچند قاتلین این مولوى هنوز بصورت قطعى و رسمى شناسایى و اعلام نشده‌اند، اما با توجه به عکس‌العمل سریع تروریستهاى بلوچ و حامیان وبلاگ‌نویس داخلى‌شان در متهم کردن نظام، در اینکه این مولوى قربانى انتقام طایفه‌اى و بهانه جهت فتنه‌انگیزى مذهبى برخى وابستگان مستقیم و غیر مستقیم به سرویسهاى جاسوسى بیگانه شده هیچ تردیدى نیست.
مولوى دهوارى هر چند از نظر اعتقادى صد درصد سلفى بود و خیلى از عقائد وهابیون را پذیرفته و به آن معتقد بود، ولى در بیان اعتقادش صادق بود و مانند برخى اهالى مسجد مکى و حاشیه‌نشینان آن نفاق‌پیشه نبود.
اصولاً با مولویهاى سنتى میانه خوبى نداشت و چون فردى مستقل وغیروابسته بود، مخصوصاً با مولوى عبدالحمید (که تلاش کرده و مى‌کند همه مولویها از او اطاعت کنند) اختلاف جدى داشت.
بى‌دلیل هم نیست که عبدالحمید در پیام تسلیتش گفته بود: «ممکن است در این حادثه دست دشمن در کار باشد!» یعنى ممکن هم هست کار خودمان (عبدالحمید) باشد که خواسته‌ایم درس عبرتى به آنان که نمى‌خواهند مطیع ما باشند بدهیم! این احتمال وقتى تقویت مى‌شود که روز قبل از ترور نماینده رهبرى در امور اهل سنت جلسه بسیار خوبى را با مولویها و مدیران مدارس اهل سنت سراوان در مورد فوائد و آثار مثبت مصوبه قانونى شوراى عالى انقلاب فرهنگى برگزار مى‌کند و مولوى دهوارى هم موضع‌گیرى بسیار خوبى داشته است. اما مولوی عبدالحمید ماههاست علیه این قانون طغیان کرده بود و با جوسازى و مصاحبه و خطبه و تهدید سعى داشت نظر خود و نوچه‌هاى پیرامونى‌اش را نظر همه علما و استادان اهل سنت قلمداد کند! و به شدت هم تلاش داشت گردهمایى سراوان را بهم بریزد یا تضعیفش کند!!

از طرفى عبدالمالک جانى (تروریست بلوچ) هم کینه دیرینه‌اى از مولوى دهوارى داشت و همانگونه که دوست عزیزمان در تفتان خبر نوشته:
عبدالمالک شاگرد مولوی دهواری در مدرسه بود که دهواری او را به دلیل افکار تند ضد انقلابی و بی‌انظباطی و عمل ... از مدرسه اخراج می‌کند. عبدالمالک بعد از اخراج کینه مولوى دهواری را در دل داشت تا روزی که توانست عقده‌هایش را با شلیک گلوله در سر وى خالی کند. زمینه‌ی این ترور را هم سه هفته پیش با صدور اطلاعیه‌ای آماده کرد بود که احتمال ترور علمای اهل سنت را پیش بینی کرده بود و نهایتاً با ترور مولوی دهواری کلید خورد.
عبدالمالک ریگی با این ترور به سه هدف خودش رسید:
اول ـ عقده‌ی شخصی خودش را ناشی از اخراج خالی کرد.
دوم ـ با این ترور زمینه‌ی هجمه ی تبلیغاتی و روانی علیه نظام را فراهم کرد تا عوامل وبلاگ نویس او برای مدتی خوراک تبلیغاتی علیه نظام داشته باشند و نظام را متهم به ترور علما کنند. در واقع ایشان با این ترور مأموریت سرویسهای جاسوسی بیگانه را اجرا کرد.
سوم ـ پیش بینی خودش را تحقق یافته دید. او باید با این ترور ثابت مى‌کرد که اطلاعات و خبرهای او مبتنی بر تحقیق و مستندات بدست آمده و متقن میباشد. اگر این ترور انجام نمی‌شد موضوع به باد فراموشی سپرده می‌شد. اما به موازات آن عبدالمالک را هم اهل سنت فراموش می‌کردند. عبدالمالک باید در اذهان زنده بماند بنابراین با این ترور وانمود کرد که پیش‌بینی‌های او منطبق بر واقعیت هست. از این رو در آینده هم مردم منتظر درز اطلاعات از جانب عبدالمالک ریگی باشند.

* * *

آقایان مولویهاى خیرخواه و دلسوز و بزرگان و ریش‌سفیدان بلوچ بیشتر مواظب و مراقب باشند و خود جلوى تندروى اقلیت قدرت‌طلب را بگیرند و جوانان فریب‌خورده را هم راهنمایى کنند، پیش از آنکه فتنه‌اى ایجاد شود که آنوقت دیگر مجال و فرصتى براى هیچکس نخواهد ماند.

مرصاد


کیهان: فتنه ترور روحانی اهل سنت با هوشیاری خانواده وى خنثی شد
ترور مولوی شیخ علی دهواری فتنه ای بوده است که با هوشیاری علما، معتمدان و خانواده مرحوم خنثی شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان امام جمعه سراوان با اعلام این مطلب در خطبه‌های نماز جمعه گفت: تحلیل دشمنان نظام در ساعت اولیه ترور شیخ علی دهواری، اتهام همیشگی انتصاب آن به نظام جمهوری اسلامی بوده است و به همین علت به دوستان داخلی خود، آماده باش فتنه‌انگیزی داده بودند، اما بحمدالله با هوشیاری علمای اهل سنت، معتمدین و خانواده محترم مرحوم شیخ علی و شورای تأمین این فتنه کنترل و خنثی و نتیجه تدبیر همگانی، باعث شرکت باشکوه شیعه و سنی در تشییع جنازه بی‌نظیر آن مرحوم شد.
وی در خصوص شخصیت حقیقی شیخ علی دهواری افزود: مرحوم شیخ علی دهواری از تحصیل کرده های سلفی و مخالف سرسخت مولوی های سنتی بود.
وی گفت: بیشترین تردد و معاشرت آن مرحوم با روحانیان شیعه و دفتر نماینده رهبری در امور اهل سنت بوده است.
محمدیان گفت: خطبه‌های شیخ به زبان فارسی و طرفدار حضور بانوان در نماز جماعت و جمعه بود. او در تمامی کنفرانس‌های علمی و تحقیقاتی که از سوی دفتر رهبری در امور اهل سنت و تقریب بین مذاهب برگزار می‌شد شرکت فعال داشت.
امام جمعه سراوان افزود: شیخ علی دهواری در اجلاس اخیر ائمه جمعه و جماعت و مدّرسین شهرستان سراوان از سخنرانی نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و اینجانب تشکر کرده بود. حجت الاسلام محمدیان اظهار داشت: ترور مولوی‌ها در شهرستان سراوان سابقه دارد و اکثر کسانی که ترور شده‌اند طرفداران نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده‌اند.


کلمات کلیدی: ترور، مولوی، مولوی دهواری، سلفی، اهل سنت، بلوچ، سروان، مولوی عبدالحمید، مسجد مکی، زاهدان، سیستان، بلوچستان، وهابی

?بازدید امروز: (96) ، بازدید دیروز: (139) ، کل بازدیدها: (1172528)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ