سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:: هامون و تفتان

مناظره دکتر قزوینى و مولوى مرادزهى در شبکه سلام

مرصـاد دیدگاه

مناظره در شبکه سلام

شب جمعه رأس ساعت 22 به وقت ایران، مناظره اى میان دکتر حسینى قزوینى ، از اساتید بزرگ و با تجربه ى حوزه ى علمیه‏ى قم و مولوى عبد المجید مرادزهى ، از اساتید بزرگ حوزه ى علمیه ى زاهدان که تا به حال چندین کتاب تألیف نموده اند در شبکه ى جهانى سلام پیرامون موضوع عام «فاطمه‌ى زهرا سلام‌الله‌علیها» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین هدایتى به طور زنده برگزار شد. مناظره به این شکل بود که ابتدا به طرفین مناظره 10 دقیقه فرصت براى صحبت‌هاى مقدماتى داده شد که ابتدا جناب مولوى عبدالمجید مرادزهى شروع به صحبت نمودند و در مورد اتحاد میان شیعه و سنى و کنار گذاشتن تعصبات و بغض‌ها و کینه‌ها نکته‌هایى را بیان کردند و پس از ایشان نیز جناب دکتر حسینى قزوینى با تأیید فرمایشان مولوى عبدالمجید مرادزهى توضیحاتى را در مورد حضرت فاطمه‌ى زهرا سلام الله علیها و توجه خاص پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله وسلم به ایشان بیان نمودند و از کتب معتبر اهل سنت، احادیث و روایاتى را به عنوان شاهد ذکر نمودند. سپس به جناب دکتر قزوینى 1 دقیقه فرصت براى مطرح کردن سؤالى از طرف مقابل و پس از آن 4 دقیقه فرصت به جناب مرادزهى براى پاسخگویى به سؤال طرف مقابل و همچنین 1 دقیقه فرصت براى مطرح کردن سؤال دیگرى از طرف مقابل داده شد و به همین ترتیب مناظره ادامه یافت.
متأسفانه جناب مولوى عبدالمجید مرادزهى از پاسخ صریح به پرسش اول جناب دکتر قزوینى سر باز زدند و در مقابل اشعارى را از اقبال لاهورى و عبد الرحمن جامى براى ایشان و بینندگان شبکه ى سلام قرائت کردند که عملى غیر علمى و غیر منطقى در یک مناظره ى رسمى محسوب مى شود در صورتى که جناب دکتر قزوینى با تکیه بر کتب معتبر حدیث اهل سنت همچون صحیح بخارى و صحیح مسلم سؤالات خویش را مطرح ساخته بودند. ولى ما شاهد بودیم در 4 دقیقه‌اى که به جناب مولوى مرادزهى براى پاسخگویى داده شد ، ایشان پاسخى ندادند و به همین ترتیب 4 دقیقه فرصت ایشان تمام گشت و سپس ایشان سؤال جناب دکتر قزوینى را خارج از موضوع بحث خواندند و پس از آن جناب هدایتى توضیح دادند که موضوع مناظره، موضوعى عام است و سؤال جناب قزوینى کاملاً مربوط به موضوع مورد مناظره مى‌باشد.
جناب مولوى عبدالمجید مرادزهى در سؤالات خویش از جناب دکتر قزوینى از احادیث بدون سند و مخدوش در کتب شیعیان همچون «إحقاق الحق» بهره مى‌بردند و جناب دکتر قزوینى هم در مورد احادیث وارده توضیح مى‌دادند که این احادیث سند ندارند و جناب مرادزهى باید از احادیثى استفاده کنند که نزد شیعیان معتبر و صحیح باشد و در عوض در مقام پاسخ، از کتب معتبر اهل سنت دلیل و حجت مى‌آوردند.
البته در دفعات بعد نیز جناب دکتر قزوینى کوتاه نیامدند و همان سؤال خود را تکرار نمودند و بر گرفتن جوابى قاطع و صریح از جناب مولوى عبدالمجید مرادزهى اصرار ورزیدند ولى جناب مولوى مرادزهى در مقام جواب از جملات و عباراتى همچون «1400 سال از این قضیه گذشته است» و یا «سؤال شما خارج از موضوع بحث است» بهره مى‌بردند و از دادن جواب صریح سر باز مى‌زدند.
یکى دیگر از اشکالاتى که در این مناظره وجود داشت، خواندن متن عربى کتب حدیث به صورتى بسیار سریع توسط جناب مرادزهى و عدم ارائه‌ى ترجمه‌ى فارسى توسط ایشان بود و از آنجا که ایشان پیشتر قسمتهاى مهم و کلیدى متن را استخراج ننموده بودند و مجبور به خواندن تمام و کمال متن عربى مى شدند ، وقت ایشان براى پاسخگویى به اتمام مى رسید در حالى که ایشان ترجمه‌اى را به صورت فارسى ارائه نداده بودند. در صورتى که شبکه ى جهانى سلام یک شبکه ى فارسى زبان است و اکثر مخاطبان آن نیز آشنایى چندانى با زبان عربى ندارند. البته جناب هدایتى نیز این نکته را متذکر شدند ولى چندان کارساز نبود.
به طور کل هر کس که به دور از تعصبات این مناظره را دنبال کرده باشد ، به احاطه‌ى بسیار بیشتر دکتر حسینى قزوینى بر موضوع مورد بحث و نکته‌سنجى و دقت ایشان در بررسى منابع و مصادر شیعیان و همچنین اهل سنت گواهى خواهد داد.
ان‌شاءالله که بعد ها مناظرات و مباحثاتى بهتر و علمى‌تر میان عالمان شیعه و اهل سنت صورت بگیرد تا بدور از تعصبات و بغض‌ها، گره اى از مسائل علمى گشوده شود و به تقریب بین مذاهب اسلامى منجر شود. ان شاء الله...

منبع: وبلاگ البیان

طبق اعلام سایت مؤسسه ولى عصر(عج) متن کامل این مناظره بزودی در قسمت سخنرانی‌های شبکه سلام منتشر خواهد شد.

علاقه مندان جهت مشاهده فیلم و صوت مناظره می توانند از لینک ذیل استفاده کنند:

Download Video 245 MB (فیلم مناظره)
http://www.megaupload.com/?d=5RSX51S8

Download Video 98 MB (نظرات بینندگان)
http://www.megaupload.com/?d=QTEE8NZI


Download Audio 8 MB (صوت مناظره)
http://www.fileden.com/files/2008/8/6/2037460/monazere_qazwini-moradzehi_070808_AUDIO.wma

Download Audio 4 MB
(نظرات بینندگان)
http://www.fileden.com/files/2008/8/6/2037460/monazere_qazwini-moradzehi_nazarat_070808_AUDIO.wma


جهت اطلاع بیشتر حتماً به این آدرسها مراجعه کنید:
ـ خبر مناظره و تصاویر دکتر قزوینى در سایت مؤسسه و نظر کاربران سایت
ـ نحوه خرید سى‌دى مناظره
ـ تحلیل سایت شیعه آنلاین


کلمات کلیدی:

?بازدید امروز: (45) ، بازدید دیروز: (140) ، کل بازدیدها: (1173363)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ