سفارش تبلیغ
صبا ویژن

:: هامون و تفتان

پیام آیت الله مکارم شیرازِى به حوزه علمیه شهرستان زهک

مرصـاد دیدگاه

پیام آیت الله مکارم شیرازى

به مناسبت مراسم آغاز ساختمان حوزه علمیه شهرستان زهک

آیت الله مکارم

یکى از افتخارات ما مسلمانان این است که دین و آئین ما با طرفدارى از علم و دانش عجین شده است.
نخستین آیاتى که بر پیامبر اعظم نازل شد سخن از علم و دانش، خواندن و نوشتن دارد (اقْرَأْ بِسْمِ رَبِّکَ الَّذِى خَلَقَ* خَلَقَ الاِْنسَانَ مِنْ عَلَق * اقْرَأْ وَرَبُّکَ الاَْکْرَمُ * الَّذِى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ * عَلَّمَ الاِْنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ).
قرآن کریم هدف بعثت پیغمبر اکرم را تعلیم علم و آموختن حکمت شمرده و مى فرماید:
(هُوَ الَّذِى بَعَثَ فِى الاُْمِّیِّینَ رَسُولا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ)
در جاى دیگر درجات عالى را ویژه دانشمندان و فرهیختگان ذکر کرده و مى فرماید:
(یَرْفَعِ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَات).
روایات اسلامى مرکب نوک قلم هاى دانشمندان را برتر از خون شهیدان شمرده و نغمه مداد العلماء افضل من دماء الشهداء را سر داده است.
بنابراین بر همه ما مسلمانان لازم است که هر چه بیشتر در طریق آموختن علم و دانش تلاش کنیم و فرزندان خود را نیز به این امر مهم تشویق و ترغیب نماییم.
به همین دلیل خدا را شکر مى گوییم که امروز در اینجا اجتماع کرده اید تا شالوده بناى باشکوهى براى حوزه علمیه این منطقه را بگذارید و حوزه علمیه شهرستان زهک را آغاز کنید و إن شاءالله در آینده دانشمندان بزرگى از آن برخیزند که مایه سربلندى و سعادت منطقه شود.
اینجانب هر چند توفیق شرکت در جمع شما را ندارم ولى قلبم با شماست. صمیمانه به شما تبریک مى گویم و از همه دست اندرکاران که این زمین را براى تأسیس حوزه علمیه فراهم کردند، تشکر مى کنم و به همه شما از صمیم دل دعا مى کنم که در پناه لطف خداوند و عنایات امام زمان (ارواحنا فداه) عزیز و سالم و سربلند و موفق باشید.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

منبع: سایت آیت الله مکارم شیرازى


کلمات کلیدی:

نقش ممتاز سران طوایف در مرزبانى از شرق کشور

مرصـاد دیدگاه

استاندار در جمع سران طوایف

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، عباسعلی سلیمانی در گردهمایی سران و طوایف و ریش‌سفیدان استان که در محل استانداری برگزار شد، اظهار داشت: سران و طوایف و قبایل در توسعه برخی شاخص‌ها در منطقه از جمله امنیت نقش مهمی بر عهده دارند و همواره در مقابله با توطئه‌های استکبار جهانی تلاش کرده‌اند که باید از این فرصت ملی همچنان استفاده کرد.
وی با اشاره به وحدت و انسجام موجود بین تشیع و تسنن در استان گفت: در طول سال‌های متمادی، مردم استان علی‌رغم دسیسه‌های دشمنان در کنار هم زندگی کرده‌اند به طوری که پیشینه افتخارآمیز مردم استان اخوت اسلامی است.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این گردهمایی اظهار داشت: خدمت به مردم افتخار مسئولان است و با توجه به تنوع اقوام و مذاهب مختلف در کشور، وحدت و اخوت در میان اقوام و مذاهب ایران مثال‌زدنی است.
علی‌محمد آزاد از حضور عشایر و قبایل در دوران دفاع مقدس به عنوان نشانی از وحدت و غیرتمندی اقوام و عشایر در پاسداری از کیان جمهوری اسلامی ایران نام برد.
وی همچنین حضور و عضویت سران طوایف را در پایگاه‌های بسیج و سپاه پاسداران افتخار دیگری برای آنان برشمرد و افزود: دشمنان نظام در صحنه‌های مختلف ناکام بوده و بنابراین حفظ وحدت و انسجام اقوام و مذاهب ضروری است چرا که دشمنان ایران درصدد هستند تا میان مردم که سالیان سال در کنار هم زندگی می‌کردند تفرقه ایجاد کنند که با انسجام موجود در میان مردم این توطئه شکست خواهد خورد.
استاندار سیستان و بلوچستان خطاب به سران طوایف و قبایل گفت: هدف نظام، دولت و مسئولان امروز این است که با ایجاد زیر‌ساخت‌های مختلف، استان سیستان و بلوچستان در ردیف استان‌های برخوردار کشور قرار گیرد.
در پایان این گردهمایی دو تن از سران قبایل و طوایف استان به نمایندگی از سایر طوایف و قبایل به اقدامات انجام شده از سوی دولت در آبادانی استان اشاره کردند و آمادگی خود را در پاسداری از آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و همراهی با مسئولان اعلام کردند.


کلمات کلیدی:

دیدار شوراى قضایى استان با استاندار جدید

مرصـاد دیدگاه

اعضای شورای قضایی استان به منظور دیدار و آشنایی با استاندار جدید سیستان و بلوچستان در محل دفتر وی حاضر شده و با علی محمد آزاد دیدار کردند. 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه ی سیستان و بلوچستان، ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی رئیس کل دادگستری استان حضور استاندار را در جمع مردم شریف و صبور استان گرامی داشت و گفت: دستگاه قضایی استان و سازمان های وابسته همچون گذشته از تعامل و هماهنگی خوبی با سایر دستگاه‌های اجرایی برخوردارند و همان طور که در زمان دوران تصدی جناب آقای دکتر دهمرده این تعامل وجود داشت، ان شاءالله در زمان حضور آقای آزاد نیز این هماهنگی پر رنگ‌تر ادامه پیدا کند.
وی همچنین عدم هماهنگی را نوعی ضربه به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم دانست و اظهار امیدواری نمود تا برای رفاه و امنیت مردم که از اهداف نظام است از هیچ کوششی دریغ نکنیم و ضمن حفظ جایگاه‌ها بتوانیم توانمند در حفظ و تداوم این تعامل و هماهنگی بکوشیم.
در ادامه دادستان دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان نیز اعلام کرد: بنده و همکارانم برای امنیت و آسایش مردم هر کاری که بتوانیم می‌کنیم چون امنیت اگر نباشد هیچ امری جاری نخواهد شد و ان شاء الله آقای آزاد به عنوان استاندار، محور وحدت و همدلی باشند چون این مردم نیاز به خدمتگزار دارند و امیدوارم که این‌گونه باشد.
ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

استاندار جدید سیستان و بلوچستان

مرصـاد دیدگاه

على محمد آزاد استاندار سیستان وبلوچستان

همانطور که مطلعید، با پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیأت دولت، مهندس علی محمد آزاد به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان منصوب شد.
آزاد، دارای سوابقی از قبیل ریاست دانشگاه، معاونت عمرانی استانداری، فرمانداری و مدیر کل سیاسی و ظاهراً مدتى هم فرماندهى سپاه در استان ایلام می‌باشد. آخرین سمت وی هم استانداری ایلام بود.
جلسه معارفه‌اش هم با حضور وزیر کشور روز شنبه (16 شهریور) در زاهدان برگزار شد که اخبارش را در خبرگزاریها بخوانید:
ـ ایرنا: استاندار جدید سیستان و بلوچستان معرفی شد
ـ ایرنا: وزیر کشور: خودباوری سیاسی در سیستان و بلوچستان موج می‌زند
ـ خبرگزاری فارس: غرب‌ستیزی و خودباوری سیاسی در مردم سیستان و بلوچستان
ـ پورتال وزارت کشور: وزیر کشور در معارفه استاندار سیستان و بلوچستان
ـ پورتال استاندارى: گزارش تصویرى تودیع و معارفه
فعلاً منتظریم ببینیم ایشان و همکارانشان چه خواهند کرد و چه قدر در خدمت به مردم و نظام اسلامى موفق خواهند بود؟


کلمات کلیدی:

هامون خیال انگیز، خشکتر از همیشه

مرصـاد دیدگاه

هامون

خبرگزاری فارس: مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان سیستان و بلوچستان گفت: هامون همچنان خشک‌تر از همیشه و در معرض فرسایش بادها است.
فرهاد وزیری مهر امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در زاهدان گفت: موضوع اصلی و اساسی در منطقه سیستان، پدیده بیابان‌زدایی است که خشکسالی‌های پی در پی در استان بیشترین تاثیر را در تالاب بین‌المللی هامون داشته است، به طوری که هم اکنون نیز بخش‌هایی از عرصه هامون خشک شده و در معرض فرسایش بادها قرار دارد.
ادامه مطلب...

کلمات کلیدی:

عجیبترین محموله قاچاق مواد مخدر

مرصـاد دیدگاه

ایرنا

زاهدان، خبرگزاری جمهوری اسلامی
عجیب‌ترین محموله قاچاق مواد مخدر از افغانستان به داخل ایران با تلاش ماموران انتظامی زابل و بدنبال اطلاعات مردمی کشف و ضبط شد.
معاون اجتماعی و ارشاد فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان روز جمعه در این‌باره به خبرنگار ایرنا گفت: روز گذشته در پی تماس‌های مردمی دو دستگاه تریلر حامل 360 رأس بزغاله مشکوک متوقف و از شکم این حیوانات مواد افیونی کشف شد.
سرهنگ صلاح عسگرپور بیان کرد: در بازرسی از این تریلرها مأموران متوجه جاسازی مواد مخدر در شکم بزغاله‌ها شدند و تاکنون از شکم این حیوانات 100 کیلو گرم مواد مخدر از نوع تریاک خارج شده است.
او ادامه داد: سوداگران مرگ با این شگرد عجیب قصد داشتند مواد مخدر را به شهرهای مرکزی کشور از جمله کرمان و یزد انتقال دهند.
عسگرپور افزود: چهار متهم از اعضای شبکه بزرگ قاچاق مواد مخدر در این زمینه دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان به سبب دارا بودن یک هزار و 300 کیلومتر مرز مشترک با دو کشور تولیدکننده عمده مواد مخدر ـ پاکستان و افعانستان ـ مهمترین کانون تردّد قاچاق و انتقال مواد افیونی به داخل کشور است.


کلمات کلیدی:

حقوق زنان سیستان و بلوچستان شناخته نشده است

مرصـاد دیدگاه

مسئول دفتر حمایت از حقوق کودکان و زنان استان سیستان و بلوچستان گفت: مقام و شخصیت زن در استان ما شناخته نشده و زنان استان ما صبورترین، زحمت‌کش‌ترین و مظلوم‌ترین زنان در سطح کشور هستند.

کلثوم مؤذن امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در زاهدان اعلام کرد: از سال 81 به دستور رئیس قوه قضاییه دو دفتر برای حل مشکلات زنان در استان سیستان و بلوچستان بنا شد تا زنان یک مرجع و پناهگاه برای حل مشکلاتشان داشته باشند.
وی بیان داشت: روزانه 30 تا 40 زن به دادگستری مراجعه می‌کنند که عمده‌ترین مشکل آنها، اعتیاد، فقر فرهنگی، ازدواج‌های اجباری و در سنین پایین است.
مؤذن تصریح کرد: طی تحقیقات به عمل آمده مشخص شد، 46 درصد ازدواج‌ها در استان در دفاتر ازدواج ثبت نشده که این مهم‌ترین مشکل زنان استان را به همراه دارد و با کمک مسئولان دادگستری این آمار 22 درصد کاهش یافته است.
مسئول دفتر حمایت از زنان و کودکان استان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات زنان استان این است که چنانچه میان دو طایفه درگیری به وجود آید، زن همانند کالا بین دو طایفه معامله می‌شود.
موذن ادامه داد: طی یک عملکرد همه ازدواج‌های ثبت نشده تا سال 86 را در دفاتر ازدواج ثبت کرده‌ایم اما از سال 86 به بعد هر کس ازدواج خود را در دفاتر ازدواج ثبت نکند، مجرم به حساب می‌آید و تحویل مراجع قانونی می‌شود.
او گفت: برخی از خانواده‌های استان که دارای فقر فرهنگی هستند، دختر را جزو فرزندان خود به حساب نمی‌آورند.
موذن گفت: زوج‌هایی که از حقوق یکدیکر آگاهی ندارند، مشکلات زیادی را برای خانواده‌ها به همراه دارد، همچنین مردان چند زنه عدالت را بین همسران خود رعایت نمی‌کنند.
وی بیان داشت: بیشترین آمار طلاق‌های توافقی را ازدواج‌های خیابانی تشکیل می‌دهند.
مسئول دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان استان اضافه کرد: منطقه کورین از توابع شهرستان زاهدان بیشترین آمار ازدواج‌های ثبت نشده را دارد.
او گفت: برای رفع برخی مشکلات مادی زنان به کمک مسئولان دادگستری استان، موسسه خیریه‌ای ایجاد شده و در خصوص مشکل اعتیاد زنان، سازمان بهزیستی استان همکاری بسیار خوبی را با دادگستری انجام داده است.
موذن افزود: 80 درصد خانواده‌های استان دارای اختلافات خانوادگی و فقر فرهنگی هستند که 40 درصد این اختلافات با کمک روان‌شناسان دادگستری کاهش یافته است.
وی گفت: مسئولان استان همکاری‌های لازم را با مسئولان دادگستری برای رفع یا کاهش مشکلات زنان استان ندارند.


کلمات کلیدی:

بزرگداشت زائران حرم امام در قم

مرصـاد دیدگاه

مراسمى در قمبه گزارش خبرنگار خبرگزارى رسا، مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام عبداللهی، مسئول بسیج طلاب و روحانیان سیستان و بلوچستان و مولوى الیاس حسن‌زهى و مولوى فتح‌الله شاهوزى از سوی نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه و مجمع طلاب و فضلای سیستان و بلوچستان در قم برگزار شد.
در این مراسم که با حضور گسترده طلاب و فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد، حجت‌الاسلام مهدیان از مقام ارزشمند و تلاش‌های صادقانه حجت‌الاسلام عبداللهی و این دو مولوی بسیجی که در راه زیارت مرقد حضرت امام راحل (ره) و در سانحه رانندگی به لقاءالله پیوستند، تجلیل نمود.
به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام مهدیان از اساتید حوزه در این مراسم گفت: امروز در سطح جهان و سازمانهای بین المللی روحانیون حضور دارند و علمای شیعه در تیررس دشمنان قرار گرفته است، زیرا مکتب شیعه زنده و حیات‌بخش است و علمای دیگر مکاتب را به چالش کشیده است.
وی افزود: در تمام مواقع امام زمان (عج) به کمک علما و بزرگان آمده اند و امروز یکی از وظایف ما شناخت امام زمان (عج) است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدیان یکی از ارکان هدایت جامعه را علما دانست و گفت: مرحوم عبداللهی خدمات شایانی را در منطقه سیستان و بلوچستان انجام دادند به گونه‌ای که حتی اهل تسنن نیز وابسته به او شده بودند.
وی افزود: روحانی و عالم دینی در یک منطقه آنقدر می‌تواند قدرتمند مسائل دینی را مطرح کند که جوانان، بسیجیان و حتی روحانیون آن منطقه را شیفته خود کند و حجت الاسلام محمدکریم عبداللهی از این قبیل افراد بود.

منبع: خبرگزارى رسا و مرکز خبر حوزه


کلمات کلیدی:

فقر فرهنگى، مهم‌ترین مشکلات زنان سیستان و بلوچستان

مرصـاد دیدگاه

مشاور استاندار در امور بانوان و جوانان سیستان و بلوچستان گفت: عمده‌ترین مشکلات زنان در جامعه سیستان و بلوچستان فقر مسائل فرهنگی است.
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، افضل بلوکی امروز در جلسه تشریح برنامه‌های هفته زن که در محل استانداری سیستان و بلوچستان برگزار شد، افزود: به بیش از 700 نفر از دانشجویان دختر در رابطه با معیارهای انتخاب همسر و شیوه تربیت فرزندان آموزش داده شده است.
وی تصریح کرد: تعدّد زوجات، عدم ثبت ازدواج‌ها و طلاق‌ها و نیز ازدواج با اتباع بیگانه از معضلات جامعه زنان ما در این استان است که عواقب بسیار دردناکی به همراه دارد و ریشه همه آنها فقر فرهنگی است.
بلوکی افزود: در بحث اشتغال‌زایی زنان و کمکهای مالی فعالیتهای زیادی از سوی دفتر امور بانوان استان انجام گرفته به طوری که در سال 86 برای ایجاد اشتغال با هدف توانمندسازی بانوان مبلغ 60 میلیون تومان هزینه شده است.
وی گفت: احداث گلخانه، پرورش مرغ بومی، ایجاد کارگاه‌های خیاطی، آرایشگری، امور کشاورزی، پخت انواع نان و کلوچه و سبزی خردکنی و ... از موارد ایجاد اشتغال برای بانوان استان بوده است.
وی در ادامه به برنامه های هفته زن در استان اشاره کرد و اظهار داشت: امسال به مناسبت هفته زن برنامه های گسترده و متنوعی داریم که از جمله‌ آها می‌توان به تجلیل از بانوان شاغل و توانمند، ایجاد کارگاه‌های آموزشی، همایش علمی اخترشناسی، اردوهای علمی و فرهنگی و تفریحی، محفل انس با قرآن، همایش تفریحی دریانوردی در کنارک اشاره کرد.


کلمات کلیدی:

کشاورز نمونه استان در دیدار با رئیس جمهور

مرصـاد دیدگاه

کشاورز نمونه
گزارش تصویرى مراسم


کلمات کلیدی:

<      1   2   3      >
?بازدید امروز: (36) ، بازدید دیروز: (149) ، کل بازدیدها: (1173214)

ساخته شده توسط Rodrigo ترجمه شده به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ.

سرویس وبلاگ نویسی پارسی بلاگ